неділю, 15 квітня 2018 р.

Уроки мислення серед природи



Ірина Семенюк, вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Червоне

28 вересня 2018 року  виповнюється 100 років від дня народження видатного педагога сучасності, вченого, громадського діяча Василя Олександровича Сухомлинського, ім’я якого відоме  не лише в Україні, а й за її межами.
Творчість та педагогічну спадщину великого педагога-гуманіста, педагога-практика ХХ століття важко переоцінити. Образ учителя в сучасних умовах зазнає значної трансформації і знаходиться в залежності від соціально-культурних змін, що відбуваються в суспільстві. Гуманістичні ідеї В. О. Сухомлинського – це ідеї майбутнього. Педагогічні надбання Василя Олександровича з кожним роком привертають все більшу увагу науковців як в нашій країні, так і за кордоном. Розроблена українським практиком педагогічна система, збагатила науку новаторськими ідеями й положеннями, значно розширила теорію та освітню виховну практику і була своєрідним революційним етапом розвитку вітчизняної педагогічної думки, що заслуговує сьогодні на нове осмислення.

Навчаючись в Олександрійському педагогічному училищі ім. В. О. Сухомлинського, я мала можливість відвідати Павлиську школу, в якій  працював і творив великий педагог. Спогади про побачене і почуте під час екскурсії музеєм та територією школи досі пригадую до найменших дрібниць. Найбільше закарбувалася в пам’яті «Школа під голубим небом», а ще слова Сухомлинського, прочитані в творі «Серце віддаю дітям», про те, що «…дуже важливо не допустити, щоб шкільні двері закрили від свідомості дитини оточуючий світ » [3, ст. 133]. Тому, працюючи вчителем, часто виходжу зі своїми вихованцями на уроки в шкільних сад, у березовий парк, до ставка, щоб познайомити дітей з навколишньою дійсністю, з явищами природи, тваринним і рослинним світом. Пізнавальну частину «уроків мислення» серед природи чергую з грою. І саме завдяки цьому перед дітьми відкривається прекрасний світ у живих барвах , яскравих та трепетних звуках. Притулившись до верби на березі ставка ми живилися її енергією, а ще кожен бажаючий висловив свої думки на тему «Що я відчуваю, обіймаючи дерево?»
Вивчаючи тему «Сонце», ми спостерігали його через затемнене скло, через гілки дерев, читали вірші, відгадували загадки про сонце, а потім добирали слова, якими можна описати його. Мої першокласники самостійно дібрали 27 епітетів до слова «сонце». І знову підтвердилися слова В. О. Сухомлинського: «Серед природи, багатої на живі образи, легше думається, краще фантазується, швидше добираються слова з найтоншими відтінками» [1, ст. 229]
         Сонячного зимового дня ми вийшли на шкільне подвір’я, щоб дізнатися таємницю сніжинок і знайти відповіді на питання: «Звідки падають сніжинки?», «На що вони схожі?», «Чому не можна зловити сніжинку голою долонькою?». В класі навчилися вирізати сніжинки та прикрасили ними вікна.
Уроки мислення серед природи – один із найвдаліших прикладів інтеграції різних видів діяльності, об’єднаних однією метою. Педагог розглядав природу як джерело знань, пробудження дитячої думки, допитливості, навчання дітей бачити, міркувати.
         Образне бачення світу викликає у дітей бажання передавати почуття краси словом, розвивається зв’язне мовлення учнів та словесна творчість, збагачується словник учнів. Важливим джерелом розвитку творчої дитини Василь Олександрович вважав складання казок. З творами моїх учнів можна познайомитися на блозі «Ідеї В. Сухомлинського в сучасній школі» в розділі «Діти пишуть» https://suhomlinistika.blogspot.com/2017/06/blog-post.html.
         Сам великий педагог склав масу мудрих, цікавих казок, які пронизані філософією доброти, людяності, легко сприймаються, допомагають дітям пізнати навколишній світ.  Вони вводять дітей у складний світ людських взаємин, спонукають до роздумів, до аналізу вчинків героїв, викликають бажання наслідувати їх або ж, навпаки, чинити по-іншому. За змістом казок діти можуть придумувати власне закінчення казки, створювати малюнки https://suhomlinistika.blogspot.com/p/blog-page_9.html.
         Твори В. О. Сухомлинського  є джерелом творчості і для вчителя. Для перевірки сприймання твору «Восени пахне яблуками» (4 клас) пропоную учням виконати завдання, створене на платформі LearningApps.org, розміщене в розділі «Дидактичні матеріали» https://suhomlinistika.blogspot.com/2018/03/blog-post.html.
Коротенькі казкові оповідки Василя Сухомлинського високоморальні, сповнені любові до рідної природи, до всіх і до всього живого. Вони  є тим благодатним засобом,  за допомогою якого можна забезпечити комплексну реалізацію як навчальних,  так і виховних завдань. Використовуючи казки В. О. Сухомлинського можна побудувати завдання з  літературного читання, української мови,  математики, природознавства, трудового навчання, образотворчого мистецтва.
Тож я скористалася літературним спадком В. О. Сухомлинського і підготувала для дітей цікаві завдання за твором «Вранці на пасіці», розміщені за адресою: https://suhomlinistika.blogspot.com/2017/06/blog-post_18.html .
            Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського – цілюще джерело людської мудрості, золоті розсипи педагогічних думок, спостережень, порад для сучасного вчителя. А особливо цінними є «уроки мислення» серед природи. Вони є школою думки, без якої не можливо уявити ефективну розумову працю школярів.  Від любові і бережливого ставлення до всього живого у природі – до любові до кожної людини, до своєї Батьківщини і планети Земля в цілому. Від краси природи – до краси людської душі – головна ідея, що закладена і реалізується під час проведення уроків мислення серед природи.
Бібліографія
1. Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1978. – 229 с.
2. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5-ти т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1976 – 1977. – Т.4. – С. 43–127.
3. Сухомлинский В. А. Трилогия, издание второе («Сердце отдаю детям», «Рождение гражданина», «Письма к сыну») / В. А. Сухомлинский. – К.: Радянська школа, 1987. – С.15–234, 235–477, 479–536.

14 коментарів:

  1. Згодна з Вами, шановна колего, що "уроки мислення" в природі є школою думки без якої неможливо уявити ефективну розумову працю щколярів. Дякую за цікаву статтю!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Багато цікавих думок можна почути з уст дітей під час уроків мислення серед природи. Іноді вони бувають безпосередньо дитячі, а іноді - настільки глибокі, що дивують і змушують задуматися навіть дорослих.Тому уроки мислення варто практикувати.

      Видалити
  2. Природа - не лише місце для милування і захоплення, а невичерпна скарбниця творчості, зокрема, казки. Дійсно, через казку легше достукатись до дитячого сердечка, запросити до роздумів. Дякую за чудові поради та приклади з особистого досвіду. Натхнення, радості, творчості Вам!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за теплі слова. Буду дуже рада, якщо мій досвід стане Вам у пригоді.

      Видалити
  3. Дмитренко Олена18 квітня 2018 р. о 11:21

    Природа - це наймудріший педагог. Тому ми, вчителі, черпаємо з її джерел мудрість, красу і творчість. Дякую, Ірино Володимирівно, за те, що ви мудро використовуєте природу в своїй педагогічній творчості.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Так, безперечно, у природи можна багато чому навчитися та навчити своїх вихованців. В. О. Сухомлинський був мудрим педагогом, який зумів це побачити та запровадити у практику роботи уроки мислення серед природи, а потім описати їх у своїй педагогічній спадщині. Головне - мудро використовувати їх під час роботи з дітьми, адже уроки мислення серед природи - це не просто урок-екскурсія чи милування природою.

      Видалити
  4. Носенко Олена18 квітня 2018 р. о 11:27

    Я, вчитель біології, рада за те, що Ви, Ірино Володимирівно,виховуєте любов до природи у своїх вихованців. Тому мені легше буде працювати над природничим матеріалом в середній ланці.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дуже сподіваюся, що посіяне зерно потрапить у благодатний ґрунт і дасть гарні сходи.Тоді Вам, молода колего, працюватиметься легко.

      Видалити
  5. Дуже актуальна тема.Дійсно,цінними є такі уроки серед природи.Вони і справді є школою думки, без якої не можливо собі ефективну розмову працю школярів.Дякую , Ірина Володимирівно за цікаву і змістовну статтю.Бажаю здоров'я, творчих успіхів!

    ВідповістиВидалити
  6. Дуже актуальна тема .Дійсно,цінними є такі уроки серед природи .Вони і справді є школою думки, без якої не можливо уявити ефективну розумову працю школярів. Дякую, Ірино Володимирівно за цікаву і цінну статтю.Творчих успіхів Вам!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Так, тема актуальна. Я використовую кожну можливість, щоб дати дітям можливість доторкнутися до рідної природи серцем, відчути її, навчитися розуміти.

      Видалити
  7. Шановна колего! Вашу статтю прочитала на одному диханні. По-доброму заздрю Вам, що доторкнулися до великого скарбу - спадщини Василя Олександровича, коли побували у Павлиській школі. А ще вітаю Ваших учнів з тим, що їх навчає талановитий, творчий, прогресивний вчитель. Бажаю Вам успіхів та творчих злетів на педагогічній ниві.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Алло Дмитрівно! Приємно читати Ваш коментар. Справжній вчитель має бути творчим та прогресивним, від цього залежить наскільки успішними будуть його учні.

      Видалити