середу, 4 квітня 2018 р.

Гра – це іскра, яка запалює вогник допитливості


Наталія Волощук, вчитель початкових класів Солгутівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Гайворонського  району, Кіровоградської області
Маленькі чомусики вперше приходять до школи. Вдивляюся в допитливі оченята малечі. В одних бачу цікавість, у інших мерехтять вогники пустунчика. І от починається навчання. Малята йдуть до школи з великим бажанням, і батьки бачать, що дітям добре у школі. Усі мої першокласники перебувають на різних рівнях розвитку, і той, хто відстає від своїх однолітків, ні в чому не винний. Учні опанують матеріал кожний у свій час. Стараюсь бути для шестирічної дитини джерелом не тільки світла, а й тепла. Особливо намагаюся зігріти цим теплом тих, хто недоотримав його у дошкільному дитинстві. Першокласник, як правило, такий, яким його бачить учитель. Він схожий на квітку, яка розкривається назустріч сонцю. Якщо до нього підходити з любов’ю й вірою в успіх, він повертається до вчителя своєю світлою стороною. Ідучи до школи, дитина прагне чогось нового, радісного для себе, сподівається на успіх і чекає похвали від учителя. Чи можна зробити так, щоб школа стала «золотим часом»  у житті кожної дитини? У класі створюю доброзичливу атмосферу, не виділяю кращих та не висміюю гірших, вчу співпереживати, допомагати, жити за правилами маленької шкільної сім’ї. Прагну, щоб кожен урок сіяв у дитячих душах добро та красу, формував би людяне в людині.
На уроках читання ввійшли в систему «Хвилинки добриків», адже Солгутівська школа – це «Школа Добра і Злагоди», коли діти можуть розповісти про свої добрі справи, проаналізувати погані вчинки та зробити висновки. З власного досвіду знаю, якщо дітям нецікаво викласти матеріал, вони його не сприйматимуть. В.Сухомлинський писав: «Дитина добре запам’ятовує ті факти, до яких торкнулася розумом».
Не бачу  уроку в початковій школі без гри.  «Гра – це іскра, яка запалює вогник допитливості, цікавості», - писав  В.О.Сухомлинський . Гра незамінна як засіб виховання правильних взаємин між дітьми. У процесі гри виявляється чуйне ставлення до товариша, справедливість, уміння поступитися в разі потреби, допомагати в біді і тощо. Тому усі види правильно організованих ігор є прекрасним засобом виховання добрих взаємин у дитячому колективі і надають велику допомогу у вихованні дітей. В. Сухомлинський писав, що без гри не має і не може бути повноцінного розумового розвитку. Саме в грі виховуються навички і риси характеру, необхідні в роботі: подолання труднощів, активна діяльність, радість творчості, окрилення думки, захопленість своєю справою, гордість успіхами колективу, уява.
Гра є одним з найцікавіших видів людської діяльності,
провідною діяльністю дошкільника
і школяра, засобом його всебічного розвитку, важливим методом виховання. Її назвали “супутником дитинства”, хоч у житті граються не тільки діти, а й дорослі. Дитяча гра — це діяльність, спрямована на орієнтування в предметній і соціальній дійсності, в якій дитина відображає враження від їх пізнання. Мати дитинство — це передусім мати право на розвиток власної ігрової діяльності, яка є важливою складовою дитячої субкультури. Водночас гра є могутнім виховним засобом, у ній, за словами Василя Сухомлинського, реалізується потреба людської природи.
В дитячому віці гра - це норма і дитина повинна завжди гратись, навіть тоді, коли виконує серйозну справу. Немає значення чи це першокласник чи учень 4-го класу – він дитина, а діти люблять гратися. Звичайно ігри слід підбирати відповідно до вікових категорій, добре продумувати завдання. Гра будується таким чином, щоб у ній брали участь усі, вона надає кожній дитині можливість випробувати свої сили в змаганні на кмітливість, пережити ситуацію поразки або успіху. Навіть на самому «сухому» матеріалі можна сфантазувати елементи гри. У грі дитина вчиться спілкуванню з
однолітками, вчиться контролювати свою поведінку, підкоряючись правилам гри. Те, що відносно легко вдається дитині в грі, набагато гірше виходить при
відповідних вимогах дорослих. У грі дитина проявляє чудеса терплячості,
наполегливості, дисциплінованості. У грі дитина розвиває творчу уяву, кмітливість, вольові якості, етичні установки.
Ось вдалий приклад використання гри для формування взаємин у дитячому колективі, вміння спілкуватися в групі, в парі.
Урок читання в 1 класі. Тема: “Звук і літера Ж”. Учнів можна запросити на день народження літери і звука Ж. Кожній групі слід дати особливе завдання – запросити гостей – казкових персонажів, до складу імен яких входить звук [Ж];
– принести подарунки: квіти, книги, ляльковий одяг;
– приготувати святкові гостинці з цим звуком;
– запросити дітей в іменах яких є цей звук;
– назвати звірів, птахів, комах, що завітали на день народження.
Таким чином діти в цікавій формі знайомляться із звуком.
На власних уроках постійно присутній культ гри, це - традиційні ігри «Пригадай», «Торбинка-цікавинка», «Мовний дзвіночок», «Закінч вислови, думки», «З якого твору герой», «Математичний футбол», «Синоптик», «Дослідники» і багато інших.
Гра тільки здається легкою. А насправді, як підкреслюють дослідники гри, вона потребує, щоб дитина, яка грається, віддавала грі максимум своєї енергії, розуму, витримки, самостійності. Гра стає напруженою працею і через зусилля веде до задоволення основних потреб дитини. Узагальнюючи думки щодо освітнього значення гри, В. О. Сухомлинський з цього приводу пише: «Тисячу разів сказано: навчання – праця, і його не можна перетворювати на гру. Та не можна поставити китайську стіну між працею і грою. Придивімося уважно, яке місце займає гра в житті дитини, особливо в дошкільному і молодшому шкільному віці. Для неї гра – це найсерйозніша справа. У грі розкривається перед дітьми світ, розкриваються творчі здібності особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку» [7, 95].
Гра дарує щохвилинну радість, задовольняє актуальні невідкладні потреби, а ще – спрямована в майбутнє, бо під час гри у дітей формуються чи закріплюються властивості, вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних, професійних, творчих функцій у майбутньому. І скрізь, де є гра, панує здоров’я, радість дитячого життя.

Бібліографія
1. Сухомлинський В. Мовчазне читання і письмо у початкових класах / Сухомлинський В. // Урок української. - 2001.-N2. - C.42-44. 
2. Сухомлинський В.О. Вибр.тв.К.:Рад.шк, 1999.
3. Сухомлинський В. О. Бібліографія творів /Вступ, ст. В.З. Смаля. Пок. пр. склали Г.І. та О.В. Сухомлинська. - К,: 2001.
4. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям // Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5-ти томах. – К.: Рад. школа, 1977. – Т.3. – С. 95–98, С. 176–185.
5. Левківський М.В. Методичні рекомендації з використання творчої спадщини В. О. Сухомлинського. - Житомир, 2005.

19 коментарів:

  1. Дякую за змістовну статтю! У Вас такі "глибокі" думки! Впевнена, що діти біжать до Вас, на уроки, як на свято, і ідеї Нової української школи Ви запровадили в своїх класах уже давно!

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую, Вікторіє Олександрівно! Я вважаю, що зараз ми навчаємо і виховуємо дітей нового покоління, тому і вчити їх маємо по-новому, а НУШ - це нові можливості, нові перспективи, які навчать нас, педагогів, новим вмінням та навичкам, а нашим вихованцям дадуть міцні знання та сприятимуть їх всебічному розвитку.

    ВідповістиВидалити
  3. Особливістю НУШ є,поміж іншого,організація такого освітнього середовища,що сприятиме вільному розвитку творчої особистості дитини. Методичні рекомендації щодо організації освітнього простору НУШ власне і передбачають здійснення цьго самого простору через ОСЕРЕДКИ: один із них і є осередо кдля ГРИ.(Наказ№283 від 23.03.2018р.) Отже Ви ідете на крок вперед.Бажаю творчих злетів. Стаття не лише цікава а і повчальна.( М.Захаренко)

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую. НУШ дарує нам простір для творчості вчителя, а гра - це "океан" ідей, фантазій... Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри у дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага, пам’ять, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина «добудовує» в уяві все, що недоступне їй у навколишній діяльності, в захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює набутий раніше досвід, порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.

    ВідповістиВидалити
  5. Олена Самбор8 квітня 2018 р. о 02:47

    Дякую за таку цікаву та змістовну статтю! Коли в навчанні присутня гра, діти залюбки поспішають на урок. Дійсно, гра - це той вид роботи , який багато чому навчає наших діток - невимушено, а граючись. Вони стають допитливішими,вчаться творити добро, намагаються бути гарними товаришами. Бажаю Вам успіхів і творчих ідей.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Саме у грі дитина пізнає світ, розвивається і вчиться. Дякую за коментар.

      Видалити
  6. Відповіді
    1. Дякую. Так, до проведення будь-якої гри потрібна підготовка, але це дає свої результати, до роботи залучаються всі учні класу.

      Видалити
    2. Дякую! З цікавістю прочитала Вашу статтю. Добре продумана гра дає дитині більше користі, ніж суха та нудна теорія. Але гру необхідно добре продумати та організувати, щоб досягнути мету та завдання уроку. Це забирає дуже багато часу! Бажаю творчих успіхів, натхнення.

      Видалити
  7. Пані Наталю,Ваша стаття пройнята любов'ю до діток,настільки цікава, продумана,що читається з великим задоволенням!Дякую.Успіхів Вам,натхнення!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибі за теплі слова. Я протягом всієї своєї роботи в школі старалася не обділити теплом і любов'ю жодну дитину, бо я їх люблю всякими - розумними, кмітливими і повільними, веселими і сумними, бо вони ж діти, наша радість і щастя.

      Видалити
  8. Ваша стаття є цікавою, предає Ваше ставлення до діток. Відвідуючи Ваші уроки ми бачимо як у грі вчитель навчає і виховує своїх вихованців. Бажаю Вам, Наталіє Григорівно,натхнення для роботи зі своїми пташенятами. Нехай їхні посмішки надихають Вас на творчість.

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую. Радісні обличчя моїх вихованців - це те головне, що надихає творити, жити, працювати…

    ВідповістиВидалити
  10. Дійсно учні люблять уроки на яких присутні елементи гри. Вашим діткам на таких уроках цікаво працювати і вони отримують задоволення від кожного проведеного вами уроку. Бажаю Вам, Наталіє Григорівно, творчо працювати і запалювати в дитячих серцях іскорку любові та доброти.

    ВідповістиВидалити
  11. Дякую, Олено Григорівно! Гра - це Королева дитинства, без якої ніяк не можна провести урок у початковій школі. Під час проведення гри діти швидше розуміють матеріал, краще його сприймають і запамятовують.

    ВідповістиВидалити
  12. Дорога пані Наталіє, ваша стаття, так, як і ваші уроки, заходи, проекти пронизані наскрізь гуманністю, всеосяжною любов'ю до кожного учня. Радію, що працюємо в одному колективі та маю можливість впроваджувати ігрові технології на уроках інформатики, що наші з вами учні з легкістю долучаються до інтерактивних, логічних та ділових ігор. На мою думку, неоціненим є вклад учительки початкових класів, який не просто навчає, а співпереживає кожен успіх та кожну перешкоду на шляху до вершини пізнання разом зі своїми "маленькими чомусиками". Нехай вистачає сил та натхнення, успіхів та наснаги сердечно зичу вам.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Марино Олександрівно, за коментар та за теплі слова. Прагну не "загубити" жодного учня, дати йому "фундамент", на якому він міцно тримався б. Звичайно, діти всі різні і сприйняття в них різне, але кожен учень має відчувати себе не залишеним, потрібним, відчувати радість успіху.

      Видалити
  13. Наталіє Григорівно, Ви показали як потрібно працювати Вчителю. Ваша стаття ще раз переконує, що гра є стимулом до навчання учнів початковіх класів. Бажаю Вам натхнення, творчого невигарання і наснаги.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за коментар. "У грі йде цілісний розвиток дитини,"- писав В.Сухомлинський.

      Видалити