четвер, 5 квітня 2018 р.

Василь Сухомлинський про роль слова, мови у процесі формування особистості учнів початкових класів


Тетяна Самар, вчитель початкових класів Заваллівської загальноосвітньої школи-інтернат І-ІІІ ступенів Гайворонського району, Кіровоградської області

Слово в житті людини відіграє дуже велику роль. Воно пов’язує нас із минулим і майбутнім, вчить розпізнавати добро і зло. Та людина, яка майстерно володіє словом, вміє передавати свої почуття, своє ставлення до особистих вчинків і вчинків інших людей. А для учнів  вміння володіти словом є першою сходинкою до успішного навчання та  розумового розвитку. Тому перед нами стоїть  завдання виховувати у своїх учнів любов до рідного слова, так як це в свій час робив  В. Сухомлинський. «Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним – велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна спотворити її» [1, 167], - говорив він. Великий педагог учив дітей замислюватись над словом. І важливо було  не тільки знати  значення слова, а  ще й вміти його вживати.
Тому на своїх уроках   В. Сухомлинський  велику увагу звертав на збагачення мовлення учнів. Для «Школи радості» він склав  словник слів, які учні повинні запам’ятати, а діти  в початкових класах створювали спеціальний записничок –  «Словесну скриньку». Спираючись на цю ідею в себе у класі створила скриньку, яку назвала «Словниковий дивосвіт». Використовую її на будь –якому уроці. Діти, читаючи оповідання на уроках літературного читання, чи опрацьовуючи матеріал з природознавства, зустрічають слова, зміст яких не розуміють. Пояснюємо значення слова, записуємо на смужці паперу, а потім опускаємо в скриньку. На наступному уроці, при перевірці домашнього завдання, ще раз повертаємось до скриньки. Витягуємо будь – яке слово, згадуємо його значення, складаємо речення. Це дає змогу краще запам’ятати слово, відчути його красу. Також слова, які є в скриньці, можу використовувати для словникових, творчих диктантів на уроках української мови.

 В. Сухомлинський зазначав, що дитячі фантазії нескінченні. Дитина бачить новий предмет, і в її підсвідомості він пов’язується з іншим, так народжується новий фантастичний образ. Тому часто на своїх уроках граємось у гру «Фантастичний …(хто?), (що?)». Свій урок розпочинаю не перевіркою готовності дітей до уроку, а завданням створити, наприклад, фантастичне яблуко, фантастичного зайчика або пропоную дати відповіді на запитання:
- Що тобі повідомив стіл, який уміє розмовляти?
- Що б ти робив з квіткою, яка літає?
- Як би ти спав на ліжку, що літає? . Діти презентують свої роботи, дають відповіді на запитання. Це допомагає розвивати, уяву, фантазію, мову дитини.
Мова – неоціненний скарб народу, який передається від покоління до покоління. Кожному народу дорога його мова, а нам -  українцям – найдорожча українська, адже вона красива, мелодійна, багата. Починаючи з першого класу знайомлю дітей з фразеологізмами, синонімами, антонімами, порівняннями. Для цього в класі створила куточок «Слово», в якому кожних два дні розміщую нові слова. Протягом цих днів учні складають речення, добирають синоніми, антоніми, відшукують тексти  з різним значенням цих слів. Цей вид діяльності готує дітей до самостійної роботи, розвиває і збагачує мовлення, вчить висловлювати свої думки.
 «Я поведу вас, діти у гарну країну…» - так говорив В. Сухомлинський своїм учням. Він умів зачарувати словом, вчив милуватися ним. І написані ним майже 1500  художніх мініатюр є цьому підтвердження. Найчастіше  він звертався до казки і вчив складати казки своїх вихованців. Великий педагог постійно  замислювався над тим, як викликати в дітей бажання краще знати рідну мову. Він прийшов до висновку, що мова – це матеріальне вираження думки. І дитина буде її знати тоді, коли відчує, побачить красу слова. А краса не мислима без фантазії, не мислима без творчості, а отже, без казки. А за  В. Сухомлинським кожна дитина по-своєму талановита, має схильність до творчості, але  бажання творити  потрібно постійно стимулювати,тобто, використовувати такі  форми та методи, які б змушували дитину творити. Зазвичай, в класі навчаються діти з різними можливостями. Я зіткнулася з такою проблемою: учні на виконання одного і того ж завдання витрачають різний проміжок часу. Зверталася до диференціації, але це вимагало більшої підготовки для мене,а для дітей це була одноманітна робота. Тому спробувала по- іншому вирішити цю проблему. На дошку вивішувала  предметний малюнок (пізніше сюжетний) і пропонувала скласти казку. Коли учень виконував основне завдання, починав на чернетці складати казку. І так протягом усіх уроків. На останньому уроці діти презентували свої роботи. Даний вид діяльності   дає учням  більше позитивних емоцій, а розумова діяльність цікава лише тоді, коли є радість. Так в класі з’явилася невеличка збірка робіт дітей «Про все на світі» .
 В.Сухомлинський був твердо переконаний, що без любові до рідного слова неможлива любов до рідної землі, до своєї Вітчизни. У книзі «Щоб у серці жила Батьківщина» він зазначає: «Рідна мова – безцінне духовне багатство, в якому народ живе, за допомогою якого передає з покоління в покоління свою мудрість і славу, культуру і традиції. Рідне слово – то невичерпне, життєдайне і невмируще джерело, з якого дитина дістає уявлення про навколишній світ, про свою родину, про своє село і весь наш край. Віками народ творив це багатство, відкладаючи у скарбницю рідної мови найдорогоцінніші перлини мислі, уяви, фантазії, пісні, казки» [3, 36].

Бібліографія:

1.     Сухомлинський В.О.  Слово про слово / В.О.Сухомлинський // Вибр. твори: в 5 –ти т.Т. 3. – К.: Радянська школа,1977.-С.201 -216 
2.     Вороніна Л. П. Структура діяльності вчителя щодо здійснення між   предметних зв′язків  // Педагогіка. –К.,1984. –Вип.23.- С.76-80
3.     Сухомлинський, В. О. Щоб у серці жила Батьківщина / В. О.  Сухомлинський // Вибрані твори : у 5 т. – К. : Рад. школа, 1977 .– Т. 3. –  С. 35-40.

12 коментарів:

  1. Дякую за цікаву статтю. Дійсно робота над розвитком мовлення молодших школярів посідає значне місце. В сучасному суспільстві людина має мати великий багаж активного словника. Ерудиція, комунікабельність мають нині велику цінність. Що ми закладемо в початковій школі, те і понесе дитина в подальше життя. Тож нехай Ваші (і наші) учні черпають якомога більше. Радості Вам від роботи, натхнення та творчих злетів!

    ВідповістиВидалити
  2. Цікава стаття. Дійсно, рідна мова, культура мови - це духовне обличчя людини. І багато залежить від того,як учитель початкових класів навчить нею користуватись своїх учнів.Тому дякую Вам за Вашу творчу працю.

    ВідповістиВидалити
  3. Олена Самбор8 квітня 2018 р. о 02:15

    Дякую ! Стаття дійсно цікава і повчальна.Кожен учитель намагається донести до сердечок своїх учнів вогник доброти і любові до Батьківщини, до слова, до всього що нас оточує, намагатися вчити дітей бачити прекрасне. І ви є взірцем всього цього. Бажаю Вам творчих успіхів,наполегливості і гарних учнів.

    ВідповістиВидалити
  4. Стаття цікава і дієва.Тут і поради для колег, і Ваш досвід роботи, нові види діяльності. Дякую! Бажаю Вам творчих успіхів, натхнення!

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую,пані ТЕТЯНО,за актуальну,цікаву статтю.Народ існує до тих пір, поки звучить його мова.Зникає мова,зникає народ.Скільки переслідувань, гоніння зазнала наша рідна мова!!!!Сумно чути,коли українці зневажають материнську мову.Саме вчитель повинен навчити своїх учнів любити, поважати,цінувати рідну мову,гордитися нею,боротися за її правильне звучання,поширення.І робота над розвитком мовлення молодших школярів посідає важливе місце.Дякую за корисні поради.Успіхів та натхнення Вам у праці!Вересюк Ольга

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую за змістовну і цікаву статю. Дісно, з виховання любові до рідного слова виникає культура мови, необхідність правильно писати, говорити стає не тягарем, а природною звичкою.

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую за статтю! Цікава та змістовна! Доки існує мова - доти і є народ! Так тримати!)

    ВідповістиВидалити
  8. Дякую за цікаву статтю!Дійсно, від словникового запасу дітей, від вміння викласти свої думки усно і письмово, залежить успішність наших учнів. Анна

    ВідповістиВидалити
  9. Робота Тетяни Василівни над збагаченням словникового запасу учнів систематична та добре організована не лише на уроках словесності. Це сприяє розвитку мовлення дітей, поліпшує навички спілкування, спонукає до літературно-творчої діяльності. Кожне нове слово для дитини - це маленьке відкриття. І щодня робити ці відкриття у школі допомагає перша вчителька. Бажаю нових ідей та успіхів у роботі!

    ВідповістиВидалити
  10. Дякую! цікава та актуальна стаття, адже мова - фундамент нації.

    ВідповістиВидалити
  11. Дякую за цікаву і дуже змістовну статтю. Вчитель має бути творцем дитячих душ, вміти у кожній дитині побачити талановиту особистіть.Уcпіхів Вам!

    ВідповістиВидалити