неділю, 8 квітня 2018 р.

Ідеї здоров`язбережувальної педагогіки В.О.Сухомлинського в практиці сучасної початкової школи


Наталія Іщук, вчитель початкових класів Гайворонського навчально-виховного об`єднання №2 «Загальноосвітня школа – гімназія І-ІІІ ступенів»

Збереження здоров`я громадян України є актуальною проблемою сьогодення. Успішна людина – це здорова людина, яка живе щасливим, повноцінним життям. Статистика вражає своїми цифрами: кожна п`ята дитина народжується з відхиленнями, вже з початкової школи дві третини дітей виходять з порушенням постави, у 80 % учнів 5-6 класів виявляється розлад нервової системи, у кожної третьої дитини до 14 років виникає хронічна патологія. Закінчення школи половина учнів зустрічають короткозорими,             30-40 % страждають на серцево-судинні захворювання, 20-30 % – на нервово-психічні розлади. Причинами цього є недостатність валеологічних знань у педагогів, відсутність наступності, системності, послідовності у забезпеченні здоров`язбережувального супроводу освітнього процесу.
Дослідження науковців доводять, що погіршення здоров`я пов`язано також із суттєвим зменшенням рухової активності школярів: дитина не задовольняє своєї потреби в рухах, яка зумовлена біологічними законами її розвитку.
Одним із дієвих підходів до вирішення проблеми є виконання Указу Президента України від 09 лютого 2016 року № 42 "Про Національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні до 2025 року "Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація", яка суттєво змінює підхід до використання здоров`язбережувальних технлогій, стимулюючого пошук найбільш ефективних форм, засобів та методів розширення рухової активності, що забезпечує один із найважливіших факторів здорової життєдіяльності дітей.

Чому школа, даючи знання, забирає здоров`я наших дітей? Що призводить до появи багатьох захворювань у дітей вже в ранньому віці? У пошуках нових підходів, засобів, методів вирішення оздоровчих завдань сучасної початкової школи звертаємось до творчої спадщини В.О.Сухомлинського і знову переконуємось у далекоглядності його педагогічної думки. Творчість педагога – поза вимірами часу. Саме збереження і зміцнення здоров`я дітей великий педагог сприймав як найважливіший аспект практичної діяльності директора і кожного вчителя."Турбота про здоров`я – це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили. Якщо виміряти всі мої турботи й тривоги про дітей, то добра половина їх – про здоров`я". (2, с.103)
В.О. Сухомлинський неодноразово наголошував, що найістотніші зміни у стані здоров`я дітей відбуваються саме на етапі шкільного навчання. Перевантаженість навчальних програм, поглиблене вивчення навчального матеріалу в умовах дефіциту навчального часу, психоемоційне напруження, недостатність рухової активності й перебування на свіжому повітрі та недостатність сну спричиняють порушення фізіологічних функцій і систем організму школярів. "Надмірне розумове напруження призводить до того, що у дітей тьмяніють очі, затуманюється погляд, рухи стають млявими. І ось дитина вже ні на що не здатна, їй аби тільки на свіже повітря, а вчитель тримає її в "голоблях" і підганяє: швидше, швидше.." (3, с.49)
В.О. Cухомлинський закликав учителів вивчати індивідуальність кожної дитини, "знати здоров`я дитини, знати індивідуальні риси її мислення, знати сильні і слабкі сторони її розумового розвитку" (4, с. 217). Лише увага до кожної індивідуальності, вдумливе ставлення до позитивних і негативних рис, недоліків кожної дитини можуть забезпечити її здоров`я, творчий розвиток та успіх у навчанні і вихованні.
Працюючи з молодшими школярами в своїй рідній школі, яка багата традиціями, історією, використовую творчу спадщину великого педагога. Люблю дітей, люблю людей, люблю працювати. Намагаюся створювати комфортні умови навчання, щоб бажання вчитися не згасло впродовж усього шкільного життя. На початку навчального року уважно вивчаю медичні картки своїх вихованців, проводжу анкетування, бесіди з батьками щодо здоров`я, режиму, харчування, психічного стану їхніх дітей. Разом з шкільною медичною сестрою заповнюємо "Листок здоров`я". Постійний зв'язок з природою забезпечують прогулянки та екскурсії, уроки фізичної культури та рухливі ігри на свіжому повітрі. Обов`язковим атрибутом початку навчального дня у моїх вихованців є ранкова зарядка.
В.О.Сухомлинський важливою умовою міцного здоров`я вважав оптимальне чергування розумової та фізичної праці. Динамічні перерви, фізкультхвилинки (2-3 за урок), дихальна гімнастика, психорегулюючі вправи, пальчикові ігри – необхідний набір кожного вчителя початкових класів. Навіть звичайна соснова шишка, каштани, горіхи можуть стати упригоді педагогу, який дбає про здоров`я дітей. Ігровий масаж рефлекторних зон за допомогою цих природніх матеріалів активізує пізнавальну діяльність, сприяє розвитку дрібної моторики, підвищує фізичну та розумову працездатність.
 "Бути в русі – одна з найважливіших умов фізичного загартування" (3, с.50). Зметою активізації м`язового тонусу і моторно-координаційних систем дитячого організму у своїй практиці застосовую також режим динамічних поз – це періодична зміна поз, переведення дітей з традиційного положення навчання сидячи, в положення стоячи. Ця форма роботи не вимагає ніяких матеріальних витрат: там, де це можливо змінювати положення дітей (сидячи – стоячи). В "позі вільного стояння" діти можуть відгадувати загадки, слухати розповідь, казку, брати участь в усному рахунку, вирішити логічну задачку. Режим динамічних поз забезпечує оптимальний функціональний стан сердцево-судинної системи; підтримує фізичну, психічну активність розумової сфери; має високі показники фізичного розвитку здоров`я, поліпшуються процеси росту, стабілізує процеси збудження і гальмування в центральній нервовій системі.
 Використовуючи в практиці сучасні здоров`язбережувальні методики, намагаюсь організувати так навчальний процес, щоб, отримуючи знання, діти привчалися дбати за своє здоров`я. Для вироблення стереотипу правильної постави застосовую соляні мішечки, які діти тримають на голівках під час виконання завдань. Виконуємо вправи для розслаблення м`язів очей (за схемами Бейтса-Шичка, "Маятник", "Буратіно", "Позначка", "Корисні гримаси") та вправи для активізації зорових аналізаторів ("Пальмінг", робота з офтальмотренажером Базарного).
Застосовую методику навчання в режимі "зорових горизонтів".Урок проводиться в режимі руху наочного навчального матеріалу, постійного пошуку. Виконання завдань активізують увагу дітей.       Різні картки можуть опинитися в будь-якому місці класу. Діти шукають їх, тим самим перемикають зір з ближньої на далеку відстань і навпаки. Наприклад, вчитель показує дидактичний матеріал спочатку з близької відстані, а потім поступово відходить від учнів, тренуючи м’язи очей.
Для рухової активності на уроці використовую "сенсорні хрести", які розвішуються під стелею в класній кімнаті. На них закріплюються різні навчальніоб’єкти (плоскі і об’ємні геометричні фігури, літери, словникові слова та ін.).Учитель в ході уроку періодично звертає увагу дітей на той чи інший посібник, просить щось знайти, проаналізувати, дати характеристику і т.д. Учні шукають очима потрібний матеріал, тим самим тренуючи зір, усуваючи втому і напругу з очей.
Ходіння босоніж, в якому Сухомлинський бачив особливо важливий засіб фізичного загартування, ми замінили ходінням по масажних килимках, виготовлених батьками власноруч. В арсеналі творчого вчителя знайдеться ще багато цікавинок. Потрібно лише мати бажання та любити своїх вихованців.
В.О. Сухомлинський надавав великого значення позитивним емоціям, що сприяють покращенню здоров`я. На початку дня у ранковому колі мої другокласники бажають один одному здоров`я, добра, гарного самопочуття, спокою душі. Створення атмосфери емоційного комфорту в процесі навчання, інтелектуального натхнення, партнерські стосунки між учителем і учнями – ці ідеї педагога-творця знаходять відображення в ключовій реформі Міністерства освіти і науки України про створення Нової української школи.
Створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті – чи не про таку школу мріяв великий педагог Василь Олександрович Сухомлинський?
  

Бібліографія
1. Ващенко О.М. Фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня молодшого школяра / О.М. Ващенко, В.М. Єрмолова, Л.І. Іванова, Л.В. Романенко. - Кам’янець-Подільский: Абетка, 2003. - 192 с.
2. Сухомлинський В.О. Здоров’я, здоров’я і ще раз здоров’я // Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5-ти томах. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 3. – С. 103-111.
3. Сухомлинський В.О. Природа – джерело здоров’я // Сухомлинський В.О. Вибрані твори : в 5- ти томах.– К. : Рад. школа, 1977. – Т. 3. – С. 48-53.
4. Сухомлинський В.О. Як любити дітей // Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5-ти томах.– К. : Рад. школа, 1977. – Т. 5. – 639с.

7 коментарів:

  1. Наталіє Володимирівно! Із задоволенням читала Вашу статтю. Ваш досвід із впровадження здоров'язберігаючої технології дуже багатий. Я багато цікавого взяла собі на замітку. Здоровя - це найактуальніша проблема сьогодення, сформувати культуру здоров'я молодшого школяра - це завдання батьків, вчителів, суспільства. Дякую за статтю, творчих злетів Вам і здоровя Вам , Вашим дітям та учням.

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую за актуальну проблему сьогодення,яку Ви висвітили у статті!

    ВідповістиВидалити
  3. Наталіє Володимирівно! Дякую за цікаві ідеї, вони актуалі та варті уваги. Впевнена, шо вже незабаром вони дадуть результат, а нам потрібно впроваджувати в роботу зі своїми школярами.
    Успіхів,задоволення, натхнення!

    ВідповістиВидалити
  4. Сокуренко Дарія13 квітня 2018 р. о 12:56

    В.О. Сухомлинський усвідомлював, що здоров'я його вихованців залежить від колективу вчителів, які працюють з учнями, від способу життя дітей, від валеологічного наповнення навчально-виховного процесу.
    З Вашої статті зрозуміло, що турбота про гармонійну повноту всіх фізичних і духовних сил учнів є вінцем їхнього розвитку. Дякую за працю, подальших успіхів!

    ВідповістиВидалити
  5. Мені було дуже цікаво ознайомитись із статтею. У творчого вчителя - творчі учні. Ви молодець! Подальших успіхів Вам та Вашим учням!

    ВідповістиВидалити
  6. Корисна і цікава стаття. Здоров'я -найцінніший скарб людини.

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую вам за статтю! Здоров'я - достатньо актуальна і надзвичайно важлива тема сьогодення. Головне завдання сучасного суспільства – створення такої освітньої системи, яка б не тільки виховувала освічену людину, але й зберігала та розвивала її здоров’я. Бажаю міцного здоров'я Вам і всім дітям!

    ВідповістиВидалити