неділю, 15 квітня 2018 р.

Виховання у дітей ціннісного ставлення до праці у творчій спадщині В.О.Сухомлинського


Тетяна Шевчук, вчитель зарубіжної  літератури Заваллівської загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів Гайворонського району,

                                                         Праця – це  також  сфера  розкриття
                                                         особистості,  самоутвердження,
                                                          самопізнання  і  самовиховання. 
                                                                                           В. О. Сухомлинський  
Праця,  труд, робота… Ці слова  означають одне і  те  ж – працювати. Усі  матеріальні  й  духовні  надбання  людства  створюються  зусиллями  майстерних  рук,  розуму,  душі  творців. Вирощується  хліб, зводяться  будівлі, будуються  мости, заводи… Все  це  здобувається  людською  працею, все це – для  людини, щоб  вона  була  сита, здорова,  весела  і  щаслива, а  без  труда   нема  плода, так  каже народна  мудрість. Недарма  в  традиції  різних  народів  закладене  трудове  виховання  молодого  покоління  з  дитячих   років.
Необхідною  умовою  підготовки  дітей  до  життя  в  суспільстві є  виховання  інтересу  до  праці  дорослих,  поваги  до  людей-трударів, ціннісного  ставлення до  результатів  їхньої  праці  у  будь-якому  виді  діяльності  та  прищеплення  елементарних  трудових  навичок.  Це  все відіграє  важливу  роль  у формуванні дитячого  світобачення,  базових особистісних  якостей,  забезпечення  розумового  і  фізичного,  соціально-морального й  емоційного,  художньо-естетичного  та  креативного  розвитку.

Останнім  часом  питанню  трудового  виховання  дітей  в  Україні  приділяється  недостатньо  уваги.  Ця  негативна  тенденція  склалася  на  фоні  загальних  соціально-економічних  негараздів, що  різко  розмежували  українське  суспільство  за  рівнем  матеріальних  статків,  нівелювали  духовні,  моральні  цінності, серед  яких – і цінність чесної, сумлінної, усвідомленої  і  морально  мотивованої  праці.
Певна:  немає  жодного  освітянина  Кіровоградщини,  котрий би  не  знайомився  чи  не  вивчав  педагогічну  і  літературну  спадщину  одного  із  педагогів-новаторів  України,  нашого  земляка  В. О. Сухомлинського,  який  уперше  у  вітчизняній  педагогіці  визначив  принципи  трудового  виховання  дітей [т. 4]. Він  пропагував  принципи  єдності  трудового  виховання  і  загального  розвитку,  раннього  залучення  дітей  до  продуктивної  праці,  різноманітності   видів  праці  для  дітей,  творчого  характеру  і  посильної  дитячої  праці. В. Сухомлинський  говорив,  що  «…праця  лише  тоді стає  виховною  силою,  коли  вона збагачує  інтелектуальне  життя, наповнює  багатогранним  змістом  розумові, творчі  інтереси, одухотворює  моральну  цілісність  і  звеличує  естетичну   красу  особистості  і  колективу».
Відвідавши науково-практичну  конференцію в м. Кіровограді,  присвячену  95-річчю  від  дня  народження  педагога-гуманіста  В. О. Сухомлинського  (27  вересня  2013р.), де  взяли  участь  науковці,  вчені  не  тільки  з  України,  а  й  з  Росії,  Казахстану,  Китаю,  подумала:  «Чому  б  і  собі  не  зануритися  у  творчий  доробок  цієї  великої  людини?» (мабуть,  «доросла  до  цього  моменту»!).  Тому,  як  вихователь,  класний  керівник  у  позакласній  роботі  вибрала  проблему, над  якою  почала  працювати  2017/2018н.р., «Стимулювання  розвитку  особистості  через  трудову  діяльність».  Тут  стали  мені  у  пригоді художні  твори  В. О. Сухомлинського:  «Вогнегривий  коник»,  «Чиста  криниця»,  «Казки  під Голубим Небом»,  «Вічна  тополя». Навіть  байдуже,  чи  це  вихованці  початкової  школи,  чи  це  учні  середніх  класів  -   для  всіх поколінь  є  актуальними  ці  твори. Книги  наскрізь  пронизані  метою  «…духовно  підготувати вихованців  до  праці,  яка  матиме  яскраве  громадянське  звучання.  … очистити  юне  серце  від  усього  випадкового,  скороминучого. … допомогти  кожному  знайти   себе,  виявити  себе  в  улюбленій  праці,  оволодіти необхідними  знаннями  й  уміннями,  стати  майстром».
У  дощовий  осінній  період,  зимову  холоднечу,  коли  умови  несприятливі  для  колективних   творчих  справ  ( трудових  атак, десантів  та  рейдів тощо)  на  вулиці,  намагаюся проводити  так  звані  інтегровані  заняття,  використовуючи  вище  названі  збірки. Ось подивімося: оповідання  «Людина  принесла життя» (із  збірки «Казки  школи  під  Голубим  Небом») т  Проводячи  заняття  по  цьому твору  в  2 класі, як  вихователь, намагаюсь  донести  до  розуміння  дітей  думку  про  те,  що  наполеглива  праця  людини  здатна  оживити  мертву  землю;  виховувати  повагу  до  людей,  які  творять  добро,  викликати  бажання  їх  наслідувати  та  самим  робити  добрі  справи. Як  вчитель  зарубіжної  літератури, проводжу  «Розумну  хвилинку»,  під  час якої  ми з  учнями  розглядаємо  ілюстрації   та  читаємо  уривки  до  казок  О. Пушкіна  «Казка  про  мертву  царівну  та  сімох  богатирів», рос. нар. казку  «Василиса Премудра»,  «Білосніжка» Б. Грімм. Діти  називають,  що  в  тій  чи  іншій  казці  оживає,  що  вмирає  і  за  допомогою  чого  повертається  до  життя.  В  одних  випадках – це   чарівна «жива  вода»,  а в  інших – любов.
Чи  буває  в  природі  «мертва»  і  «жива»  вода?
Коли  вода  буває  «мертвою»?
Чи  буває  мертвою  земля?
Прослухавши  першу  частину  оповідання,  яка  закінчується  словами «…  небо  над  ним  було  не  голубе,  а  сіре»,  діти  дають  відповідь на  запитання:
Хто  і  як  в  реальному  житті  може  змінити  землю,  щоб  вона  була  не  мертвою,  а  живою?
Вкінці  оповідання,  дізнаємося,  кому  ж  це  під  силу…
Головною  думкою  твору  є  те,  що  наполеглива  праця   людини  здатна  оживити  мертву  землю і що сильніше  за  усіх  чарівників  і  чарівних  речей  є  праця  людини. А  дидактична  гра  «Хто, що і  кого  може  врятувати  своєю  працею ?» (наприклад, хвору  людину  -  лікар і.  т. ) закріплює  у  дітей  поняття,  що  праця  людини  може  творити  дива  і  повертати  до  життя   своєю  любов`ю  і  небайдужістю.
 Одним  із  принципів  трудового  виховання  Василя  Сухомлинського  є  творчий  характер  праці,  поєднання  зусиль  розуму  і  рук. Відповідно  було  проведено  заняття за  твором  «Чорні  руки» («Вогнегривий  коник»), де  навчально-виховним   завданням  було  намагатися  виховувати повагу,  шанобливе  ставлення  до  працьовитих,  умілих  людей,  викликати  бажання  навчитися  самим  працювати. Було  поставлено  проблемне  запитання:
Коли людину  називають «білоручкою»,  її  сварять  чи  хвалять?
Оповідання   прочитано.
Які  були  в  бабусі  руки та  чому? 
Чому  Юрко  взявся  за  лопату?
Чи  можна  про  бабусині  чорні  руки  сказати,  що  вони  золоті?
Чи   обов`язково  золоті  руки  бувають  натрудженими  та  чорними?
Для  чого  взагалі  людині  потрібні  руки?
На  наступному  етапі  доводимо,  що  руками  можна  не  тільки  працювати,  а  й  бачити  (робота  з  картками,  гра  «Упізнай  навпомацки»).
Що  вміють  робити  руки?
Закінчую заняття  експериментом  (склянка  з  холодною  водою,  склянка  з  гарячою  водою). Діти  переконливо  відповідають,  які  важливі  й  потрібні  наші  руки,  що  потрібно  зробити  так,  щоб  про  наші  руки завжди  казали,  що  вони  не  лише  ніжні  та  добрі,  а  й  працьовиті,  умілі  й  золоті.
Хочу  порадити   на  заняттях у початковій школі   по  вихованню  у  дітей  ціннісного  ставлення  до  праці використовувати такі  твори  В. О. Сухомлинського:
«Хто  найкращий  майстер  на  землі?»
«Біда  заставляє  вчитись»
«Кустар  і Різець»
«Не  загубив,  а  знайшов»
«Кому  ж  іти  по  дрова?»
«Найкрасивіше  і  найбридкіше»  та інші.
Логічне  впровадження   багатьох думок  про  трудове навчання та
виховання  викладено  Василем  Сухомлинським  у  «Листах  до  сина» :  «Праця  і  Людина,  Людина  і  Праця – ось мати  і  батько  всіх  істин»,  «…праця – це  честь,  неробство – ганьба…», «Праця – найвеличніша  краса, але  праця, разом  з  тим, і  страшно  важка  справа. Пізнати  цю  істину – ось  у  чому  один  із  секретів  виховання!»
Так,  готуючись  у  9  класі  (як   класний  керівник)  до  проекту   «Ціннісне   ставлення  до  праці»,  опираюсь саме  на  ці  «Листи  до  сина»  і  мотивую  напрямок  роботи  учнів цитатою із  них: «Сотні  тисяч  слів   у  нашій  мові,  але  першими  я  б  поставив  три:  народ,  праця,  хліб. …Хто  не  знає,  що  таке  хліб  і  праця,  той  перестає  бути  сином  народу. … Хто  забуває,  що  таке  праця,  піт  і  втома,  той  перестає  цінувати  хліб. Який  би  з  цих  трьох  коренів  не  був  пошкоджений  у  людини,  вона  перестає  бути  справжньою  людиною,  у  нею  з`являється  всередині  гнилизна,  червоточинка». Вивчивши  і  обговоривши  ряд  оповідань  В. О. Сухомлинського, ми з  дев`ятикласниками об`єднали  їх  в  один  блок під  назвою  «Народ,  праця,  хліб».  А саме такі  твори письменника,  педагога:
«Хліб – то праця  людська»
«Упізнав  колоска»
«Коржик  і  Колосок»
«Свято  першого  хліба»
«Сухар  і  Хліб»
«Чому  сьогодні  черствий  хліб»
«Пшеничний  жайворонок»
«Чекає  своєї  години»
«Хліб, труд  і  пісня»
Під  час  цієї  роботи  було  вивчено  з  дітьми  багато  прислів`їв  («Без  ночі  холодно,  без  хліба  голодно», «Не  буде  хліба,  не  буде  й  обіда»,  «На  дерево  дивись  як  родить,  а  на людину   як – робить !»  і  т.д.),  віршів:
            Все  від  праці  у  світі  цьому:
            Залізниці,  шляхи,  мости,
            Пам`ятай!  На шляху земному
            Вік  трудитись  повинен ти!
 а  дидактичні  ігри «Професії»,  «Що  є  важким  і  що  легким?» і т. д. націлювали  дев`ятикласників  на  важливий  вибір в  житті – вибір професії.
 «По  колоску  пшениці  пізнають  людину,  що  виростила  її», - писав  Василь  Сухомлинський.  Надіюсь, коли  буде  закінчено проект,  діти  усвідомлять, яка важка  і  почесна праця хлібороба,  пекаря;  зрозуміють,  що  врожай  можна   зібрати  гарний  лише  тоді, коли  берегти  кожен  його  колосок, що  радіти  людина  може  тоді,  коли  отримає   результат своєї  праці,  і  задоволення  від  цього отримає  більше, ніж від  чогось  іншого, що, тільки  в  руках  майстрів-людей, які  старанно  вчились, багато  працювали  та  хотіли  створити щось  гарне  для  інших, з`являються  справжні  витвори  мистецтва.
Таким  Майстром  і  є  наш  земляк,  вчений  із  світовим ім`ям  В. О. Сухомлинський. «Радість  праці  своєрідна.  Її  можна  порівняти  хіба  що  з  почуттями,  які  переживає  людина,  піднімаючись  на  вершину  гори…». Тому,  мабуть,  проблемі  виховання  у  дітей  ціннісного  ставлення  до  праці, як  інших  людей, так і  власної,  присвячено  безліч  творів Майстра.

Бібліографія
1.     Сухомлинський В. О. Вибрані  твори: У 5-ти  томах. – К.: Радян. Школа, 1977. – Т.3 с.586, 587, 605
2.     Сухомлинський  В. О. Вогнегривий  коник : Казки, притчы, оповідання/  Упоряд.  І  передм.  В. О. Сухомлинський. – 2-е вид., - К.: Вікар, 2008.
3.     Сухомлинський В. О. Чиста  криниця. – К.: Веселка, 1993.
4.     Сухомлинський  В. О. Казки  під  Голубим  Небом. – К.: Рад. шк.,1991.

Немає коментарів:

Дописати коментар