Оксана Пашко,
вчитель української мови та літератури Гайворонського
навчально-виховного об`єднання №2 «Загальноосвітня школа – гімназія І-ІІІ ступенів»
Сучасний
урок - це твір мистецтва,
де
педагог уміло використовує всі
можливості
для розвитку особистості учня.
М.Ебнер-Ешенбах
Могутня
сила слова…Воно примушує
людину відчути всю гаму людських
почуттів, розкриває обрії науки та мистецтва, минулого й
майбутнього. Досвід роботи в школі свідчить, що рушійною силою процесу
навчання є інтерес учнів до предмета навчання. Мова і література вивчаються в
школі не для того, щоб через багато років людина могла розповісти всі правила,
назвати біографічні дані кожного письменника, знати тему й ідею всіх вивчених
творів. Перед собою ставлю інше завдання – навчити дитину жити, думати,
розуміти мовні правила, вміти користуватися ними, володіти усним та писемним
мовленням.
Спадщина Василя Сухомлинського надзвичайно
багатогранна, та в центрі його уваги передусім — дитина, особистість, її
духовний світ та моральні цінності. У процесі роботи намагаюся виховувати в
учнів цікавість до вивчення української мови та літератури, вміння відчувати
красу рідного слова, шанобливо ставитися до звичаїв і традицій нашого народу.
«Любов до Батьківщини, - писав В. Сухомлинський, - неможлива без любові до
рідного слова. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і
могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова, хто
дорожить ним , як честю рідної матері, як колискою, як добрим ім’ям своєї
родини. Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє
рідне слово, - це людина без роду й племені» [1; С. 47].
Завдання філолога – вчити дітей любити
чарівну й співучу мову, учити їх самостійного мовлення. Учитель повинен бути в
постійному пошуку нового, цікавого, нестандартного.
«Дитина від своєї природи, - писав В. О.
Сухомлинський, - допитливий дослідник, відкривач світу.»[2; С. 32] Зважаючи на
це, на уроках мови використовую краєзнавчий матеріал, що забезпечує формування
рис громадянина, виховання любові до малої батьківщини: навколишньої природи,
пам’яток минувшини, що роблять рідні місця неповторними. ( «Краса природи
рідного краю», «Видатні люди Прибужжя», «Назви вулиць розповідають».)
На уроках повторення відомостей з
орфографії буде цікаво простежити, як фонетичні зміни в словах зумовили
написання географічних назв на карті Гайворонщини.
Повторення
відомостей з орфографії
Варіант 1
Завдання. Вставити, де треба, пропущені
букви і буквосполучення. Розкрити дужки. Визначити частини мови.
(Г,г)айворонщина - один із мал...вничих
куточків (К,к)іровоградської області - мала перлина Кіровоградщини. Вона дивит..ся син..ю ставків, тихо ш..поче налитим колосом та пол…вою травою,
лунає в небі пісн..ю жа..воронка,
лине до Чорного моря (тихо)плинною річкою Півден..ий
(Б,б)уг.
Варіант 2
Півден..ий
(Б,б)уг по праву
вважають окрасою і
візитною карткою Гайворон..ини. (Тихо)плин..о, протягом багат..х
віків н..се він
свої води до
Чорного моря. Хвилястою блакитною
стрічкою перетинає наш район із (П,п)івнічного заходу
і далі струменить
на (П,п)івденний схід.
Мальовничі береги цієї
ріки утворюють скелі,
а то й
каньйони, долини, де з весни
і до пізн..ї
ос..ні буяє різнотрав’я
та суцві..я поширених
і рідкісних квітів.
Наслідуючи
В.О.Сухомлинського,намагаюсь виховувати любов до рідного краю, до України,
почуття власної гідності. Уроки
української літератури стають бажаними тоді, коли там цікаво. Навчання має захоплювати, приносити
радість, задоволення. Практикую
уроки-екскурсії. («Стежками Івана Сірка»).
Під час вивчення розділу «Лексикологія»
,опрацьовуючи загальновживані і діалектні слова, професійні і запозичені
слова, намагаюся також зацікавити учнів цікавими мовними матеріалами, тобто
після кожної вивченої теми використовую мовні загадки, ребуси, кросворди,
шаради. Це дає можливість уникати
одноманітності навчальної праці, а головне, зацікавлює учнів. У середніх класах
проводжу фізкультхвилинки.
На відміну від традиційних,
це не лише перепочинок, а й навчання. Виконуючи різноманітні
рухи, учні таким
чином демонструють своє
розуміння теми уроку. Неправильний рух свідчить про помилку.
Під час вивчення складних речень у
старших класах увагу звертаю на роботу в групах. Вважаю, що саме в групах учні
роблять кроки до толерантного спілкування, виховується в них повага до особистості,
виробляється вміння цінувати думку опонента, переконливо доводити істину, виявляти
наполегливість в обстоюванні своєї
позиції. На мою думку, спілкуючись у групі, учень не тільки вчиться сам, а й вчить
інших. Тут панує високий рівень інформації. Адже, працюючи в режимі постійних
шукань та новизни, учні розвивають мислення й уяву, виявляють творчі можливості.
Заохочуючи учнів творчо й логічно мислити,
влаштовую виставки дитячих робіт. Назву виставки
визначає поставлена мета: «Пробуємо
перо». Часто твори учні власноруч ілюструють малюнками.
Працюючи з дітьми, намагаюсь створити
необхідні комфортні умови для їхнього розвитку, підвищення якості знань на підставі
особистісно орієнтованого підходу, творчої ініціативи, вироблення активної
життєвої позиції. Але основну мету своєї роботи вбачаю в тому, щоб навчити кожного бути Людиною,
адже знання без людяності нічого не варті.
Бібліографія
1.
Сухомлинський
В.О. Слово рідної мови // Українська
мова і література в школі. – 1968. - № 5.
2.
Сухомлинський
В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори в п’яти томах.
– К. : Радянська школа, 1977. – Т. 3.
В умовах сьогодення, коли ми будуємо НУШ, ідеї В.О.Сухомлинського набувають нового звучання. Вони залишаються актуальними, тому що демократичність, гуманізм, толерантність, патріотизм - це важливі риси характеру людини-громадянина, яка будуватиме майбутнє держави. Вважаю, що необхідно глибоко вивчати педагогічну систему, представлену Сухомлинським, та втілювати його думки в життя. Стаття Оксани Миколаївни цікава та актуальна.
ВідповістиВидалитиЯ також є прихильником використання спадщини вітчизняних педагогів, а не притягування та запровадження іноземних інновацій.Оскільки саме "наше" вже давно перевірене часом і дає добрі позитивні резулутати навчання, які у нас переймають провідні країни світу. Наприклад, японці, дуже широко впроваджують ідеї Василя Сухомлтнського,формуючи шанобливе ставлення до природи у своїх дітей.
ВидалитиЩиро вітаю організаторів та учасників конференції. Поза всяким сумнівом,саме вона є подією, яка сприятиме згуртуванню ідей В. Сухомлинського. Приємно, що серед учасників конференції є молоді вчителі та досвідченні колеги.
ВідповістиВидалитиГармонія з природою - це запорука людського щастя, а для цього ще треба досконало володіти рідною мовою.Вдале єднання мудрово, вічного та природнього...ось в чому основа ідей Василя Сухомлинського для більшості вчителів укрраїнської мови та не тільки.Приємно бачити, як географу, що на уроках рідної мови прикладами є саме назви місцевої потографії.
Віддайте свої серця дітям,як говорив великий педагог, і ви примножите добро та любов у світі.Успіхів у нелегкій праці, колеги.
Любов до дитини,ствердження добра, виховання красою-це основи гуманної педагогічної системи В.Сухомлинського.
ВідповістиВидалитиДуже цікава стаття, можна багато чому повчитися у Вас!
Бажаю сили і наснаги у праці
Втілюючи ідеї В.Сухомлинського, Оксана Миколаївна прищеплює дітям любов до рідного краю.
ВідповістиВидалитиІдеї В.Сухомлинського актуальні сьогодні. І саме від сучасного учителя залежить, яким буде виховання і навчання дитини. Стаття Оксани Миколаївни Пашко дуже добре висвітлює саме цю проблему.
ВідповістиВидалитиБажаю успіхів в подальшій праці.
(Долженко І.А.)