неділя, 1 квітня 2018 р.

Використання спадщини В.О.Сухомлинського в практиці роботи педагогів загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів с.Солгутове


Захаренко М.С., директор, Ліщук О.Г., заступник директора з навчально–виховної роботи, Рябокоровка З.О., вчитель зарубіжної літератури Солгутівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Гайворонського району

Для багатьох педагогів України і світу В.О.Сухомлинський, 95–у річницю з дня народження якого відзначаємо, став мудрим наставником, Учителем, порадником. Його унікальна спадщина і сьогодні є чистим джерелом педагогічної майстерності .
В.О.Сухомлинський  зазначав, що "практична педагогіка – це знання й уміння, не тільки доведені до ступеня майстерності, але й підняті до рівня мистецтва". Щоб досягти цього рівня, педагоги нашої школи постійно вивчають і широко впроваджують ідеї В.О. Сухомлинського у свою діяльність. Цьому сприяє методичний кабінет школи, де оформлено куточок Великого педагога. Тут зібрано його праці, посібники з методичної роботи, матеріали науково–практичної конференції та Всеукраїнських педагогічних  читань з вивчення і впровадження  педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського .
Педагогічний колектив загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів с. Солгутове Гайворонського району  вивчення спадщини видатного педагога здійснює на засіданнях  педагогічної ради. Так було вивчено теми: "Проблема вдосконалення сучасного уроку в педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського", "В.О.Сухомлинський про громадянське виховання", "Актуальність ідей В.О.Сухомлинського про формування і збагачення педагогічної культури вчителя в умовах реформування школи", "Робота педколективу школи із формування загальнонавчальних умінь і навичок школярів на основі творчого використання педагогічних ідей В.О.Сухомлинського", "Ідеї В.О.Сухомлинського про гуманізацію навчально–виховного процесу в практиці перебудови сучасної школи".
Краще розуміти духовний світ дитини, її індивідуальні особливості "знати її здоров’я і мислення" допомагають учителеві заняття психолого–педагогіного семінару. На цих заняттях учителі обговорили виступи колег на теми: "Актуальні проблеми виховування в контексті педагогіки В.О.Сухомлинського", "Педагогіка  В.О. Сухомлинського і розвиток теорії і практики навчання", "Основи педагогічної майстерності за В.О.Сухомлинським" .

Шкільні методичні об'єднання вчителів початкових класів, природничо–математичного, гуманітарного циклів та класних керівників систематично вивчають на засіданнях педагогічну спадщину  видатного Учителя. Ось тематика засідань: "Основи трудового виховання школярів  засобами  матеріально – практичних цінностей у спадщині В.О.Сухомлинського", "Фізкультура та її роль у вихованні патріотизму в концепції В.О. Сухомлинського", "Використання творчої спадщини  В.О. Сухомлинського при вивченні англійської мови у старших класах", "Рідна мова  як засіб розвитку особистості у спадщині В.О. Сухомлинського".
Традиційними у нашій школі стали педагогічні читання з вивчення ідей В.О. Сухомлинського за книгами "100 порад учителеві", "Серце віддаю дітям", "Листи до сина", "Павлиська середня школа", "Методика виховання колективу". Поради В.О. Сухомлинського використовуємо у виховній та позакласній роботі з учнями.  Цю роботу підпорядковуємо впровадженню трьох обов’язкових, як зазначав великий  педагог, констант: любові до дитини, утвердження добра, виховання красою.
У школі створено сприятливі умови для навчання, відпочинку,  розвитку творчих здібностей учнів. Велику увагу педагогічний колектив та адміністрація школи  приділяють естетичному оформленню шкільного приміщення. Всі навчальні кабінети, коридори, фойє прикрашені вазонами, зеленню. У фойє постійно діє фонтан, є акваріум з рибками. У переході між поверхами розміщено шкільну картинну галерею та вернісаж графічних дитячих, батьківських і учительських малюнків. Особливою гордістю школи є кабінет фітотерапії і фізпроцедур, де проводяться уроки здоров’я, природознавства, а поруч діє медичний центр, у якому до послуг учнів, їхніх батьків, вчителів є інгалятори, електрофорез. Солгутівська школа – це школа Добра і злагоди, школа сприяння здоров’ю учнів.
Великого значення В.О. Сухомлинський надавав трудовому вихованню школярів. Любов до праці у нашій школі прививається дітям на уроках трудового навчання і в позаурочний  час . Вони доглядають шкільний горіховий сад, трояндову "Алею випускників" та  живопліт  навколо подвір’я школи з  кущів самшиту та вічнозелених туй. Маємо навчально–дослідну ділянку, де учні вирощують овочі для шкільної їдальні.
Прислухаючись до порад  видатного педагога, колектив нашої школи прагне  виховувати справжніх патріотів свого села, країни. Багато років педагогічний колектив школи працює над реалізацією  науково–методичної проблеми "Громадянське виховання учнів". Цьому сприяють Уроки мужності, котрі проводяться біля меморіального комплексу "Зірка пам’яті", оформленого на другому поверсі шкільного приміщення, де зібрано матеріали про односельчан, які загинули, захищаючи Вітчизну у роки Другої світової війни, фотографії з відкриття меморіального комплексу села, фото командирів та воїнів 62–ї Гвардійської танкової дивізії, що визволяла наше село від фашистських загарбників. У грудні щорічно проводимо конкурс строю і пісні,  присвячений Дню захисника Вітчизни. Традиційно у травні проводиться місячник "Вахта пам’яті", приурочений Дню Перемоги. У школі діє волонтерський загін, що надає посильну допомогу ветеранам, вдовам, учасникам воєнних дій, дітям війни.
Вихованню патріотичних почуттів у наших учнів, любові до рідної школи, села, краю і Вітчизни сприяє і те, що школа має власну символіку: герб, гімн, слова якого написав поет–односельчанин, колишній учитель літератури  Костянтин Лесьєв–Лесь. Всі шкільні урочистості розпочинаються з прослуховування чудової мелодії і сердечних слів гімну рідному селу і школі.
З ініціативи учнівського парламенту у школі розроблено власну валюту – "гутики", якою нагороджують призерів шкільних, районних, обласних предметних олімпіад, учнів–членів МАН, котрі захищають свої проекти на районному та обласному рівнях, активних учасників  позакласних і позашкільних конкурсів, змагань,  свят.
Реалізуючи науково–методичну проблему школи "Вдосконалення сучасного уроку", вчителі постійно дбають про ефективність та результативність уроку, знайомляться з новими освітніми технологіями. Кожен із вчителів оволодіває навичками застосування ІКТ. Завдяки досягненням педагогічного  та учнівського колективів школа стала опорною з питань громадянського виховання, сприяння здоров’ю учнів та контролю і  керівництва. Неодноразово на базі нашої школи проводились районні та обласні семінари учителів історії, математики, основ здоров’я, директорів шкіл сприяння здоров’ю. У вересні 2012 року у школі побували голови  районних рад Кіровоградської області   з метою вивчення досвіду. Традиційними стали предметні тижні початкових класів, природничо–математичного циклу, молодих учителів, в межах яких  педагоги проводять відкриті уроки з використанням  інтерактивних методів  навчання, організовують позакласні заходи у формі проектів з використанням мультимедійних засобів. Практикуємо презентації роботи шкільних методичних обєднань, вчителів, що атестуються та соціально–педагогічної служби.
До вивчення педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського залучаємо батьків. У школі діє "Батьківський всеобуч". Актуальними на заняттях є питання сімейного виховання за Сухомлинським, які обговорюються також на загальношкільних та класних батьківських зборах: "Виховання без покарань", "Виховання хлопчиків" ("Листи до сина"), "Лист до доньки", "Секрети батьківського авторитету", "Навчайте дитину мислити", "Виховання майбутніх матерів і батьків" (книга "Батьківська педагогіка").
Особливу увагу вивченню творчої спадщини В.О. Сухомлинського приділяють учителі початкових класів, які вивчають з дітьми казки видатного педагога, організовують спільно зі шкільною бібліотекою обговорення цих казок та проводять захисти читацьких інтересів за творами В.О. Сухомлинського. "Казка, гра, фантазія, – підкреслював педагог, – це життєдайне джерело дитячого мислення, шляхетних почуттів і поривань. Через казку, її образи, мову дитина вчиться мислити словами. Казка невід’ємна від краси, сприяє розвиткові естетичних почуттів, без яких немислима шляхетність душі". Обговорюючи, інсценізуючи його казки , вчителі розкривають перед дітьми світ чарівності, краси, добра, співчуття.
Центром популяризації книг В.О. Сухомлинського є шкільна бібліотека, де постійно діє виставка праць педагога з рубриками "Серце віддаю дітям", "Учений, педагог, гуманіст", "В.О. Сухомлинський – педагог, наставник".
Бібліотека організовує читання і обговорення книг Василя Олександровича  "Гаряча квітка", "Чиста криниця", "Квітка сонця", готує матеріали для засідань методичних об'єднань вчителів початкових класів за книгою "Серце віддаю дітям"  з питань: "Читання – важливий засіб розумового виховання, "Кожна дитина – художник", "Здоров’я, здоров’я, і ще раз здоров’я", "Книга в духовному житті дитини".
Спадщина видатного педагога зі світовим ім’ям  – це невичерпне джерело педагогічних ідей, мудрих порад, які завжди є актуальними в освітянському житті, тому  педагогічний колектив загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів с.Солгутове, не зупиняючись на своїх досягненнях, буде продовжувати вивчати, популяризувати творчі та педагогічні знахідки великого Учителя з метою навчання і виховання справжніх патріотів, свідомих громадян України.

5 коментарів:

  1. Шановні колеги! Ви так точно і чітко описали в статті досвід роботи нашої школи щодо впровадження ідей В.Сухомлинського. Я пам'ятаю педради, семінари, пед. читання, "Круглі столи" і всю систему роботи школи з даного питання. Саме Вашій наполегливості, підказці, мудрій пораді я і відчула радість вчительства. Все описане в статті таке рідне і близьке. Пишаюся своєю школою, радію перемогам школи, прагну зробити її ще кращою. Низько вклоняюся Вам, бо саме ви заклали міцний фундамент, на якому ми можемо творити і будувати наше майбутнє, саме Ви допомогли не зламатися, відчути радість успіху і стати вчителем. Щиро дякую Вам. Натхнення Вам, здоровя, невичерпної енергії та миру.

    ВідповістиВидалити
  2. Я дуже вдячний долі що вона дала мені можливість реалізувати себе як учитель,директор саме в Солгутівській школі "Добра і Злагоди". Я гордий тим що праця педагогів школи ,приносить високі результати. Саме одним із них і є підготовка таких компетентних випускників,як Ви Наталія Григорівна. Ми педагоги старшого покоління можемо радіти вашому високому професіалізму. Щиро дякую за теплі слова адресовані педагогам нашої школи ,які іще працюють і тим які на заслуженому відпочинку і тим, кого уже не має з нами , але ми їх памятаємо. Бажаю подальшого твочого Вам взлету та душевного спокою і звичайно міцного здоровя! (М. Захаренко)

    ВідповістиВидалити
  3. Досвід роботи моїх колоег та колежанок за Сухомлинським є дійсно великиим. Впровадження його ідей ми бачимо й на відкритих уроках, в позакласній та позашкільній роботі. Хочу побажати Вам, мої дорогі вчителі, здоровя, наснаги, майстерності, вміння виховати наших дітей гідними громадянами нашої держави.

    ВідповістиВидалити
  4. Дійсно, змінюються форми та методи організації освітнього процесу, а педагогіка Василя Сухомлинського поза часом, вона є тим живильним джерелом, натхненням, поштовхом до дії та роздумів. Неймовірно радію, що працюю в когорті педагогів Солгутівської ЗШ І-ІІІ ступенів - школі "Добра і Злагоди". Переконана, що спільним зусиллями, зберігаючи традиції та вносячи власний вклад у навчання та виховання підростаючого покоління ми досягнемо гарних результатів. Успіхів, наснаги та міцного здоров'я сердечно зичу вам:)

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую вам дорогі вчителі за змістовну статтю,в якій описано всю роботу творчо - працюючого колективу школи. Успіхів і творчих злетів на педагогічній ниві.Міцного здров'я

    ВідповістиВидалити