неділю, 1 квітня 2018 р.

Мудре слово наставника


Поліщук О.І., вчитель української  мови та літератури навчально-виховного комплексу "загальноосвітній навчальний заклад І–ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" с. Мощене Гайворонського району

         Не одне покоління дітей навчалося за принципами навчання та виховання видатного педагога, науковця з Кіровоградщини – Василя Олександровича Сухомлинського, ім’я якого стало відомим далеко за  межами степового краю.
Хтось може зауважити, що сучасне життя вимагає нових методів та прийомів навчання та виховання. Чому можна вчитися у радянських вчителів, перед якими ставилися інші завдання, інші вимоги?
         Вивчаючи художні та наукові роботи педагога, можна переконатися у тому, що праці є актуальними і сьогодні, бо вчать дітей мислити, робити висновки, розвивати творчі здібності.
         Василь Олександрович у своїх наукових працях неодноразово звертався до питання вивчення  мови у школі. Він говорив : "Батьківщина – це твоє рідне слово. Знай, бережи,збагачуй  велике духовне надбання свого народу – рідну українську мову. Це – мова великого народу, великої культури. Українською мовою написані невмирущі твори Котляревського і Шевченка, Франка і Лесі Українки, Нечуя – Левицького і Коцюбинського. Українська мова живе в українських піснях твого народу".
         Рідне слово є тим невичерпним джерелом, з якого дитина черпає уявлення про навколишній світ, про свою родину, своє село і місто,про весь свій край.
         Вчений – педагог розглядає рідну мову як провідний предмет у системі вивчення навчальних дисциплін. А це означає, що успішне оволодіння учнями мовою значною мірою позитивно впливає на засвоєння знань з інших предметів.
         Важлива особливість методичної системи Сухомлинського – дотримання чіткої наступності й послідовності при вивченні рідної мови. Значну увагу приділяв і урокам розвитку мовлення.

         Високої результативності при вивченні мови можна досягти, коли дитина з раннього дитинства розмовляє української мовою вдома, у садочку, школі.
         На уроках мови вимагав від учнів написання без помилок навіть при вивченні нового матеріалу. Вважав, що учень стане грамотнішим, коли на заняттях не допускатиме помилок. Перевчити набагато важче, ніж навчити.
         Значну увагу приділяє наставник і читанню. У книзі "Сто порад учителю" неодноразово наголошує, що успішне навчання неможливе без уміння учнів читати: читаючи думати й думаючи читати.
         Та не лише на зусилля дітей вважав Василь Олександрович. Навчаючи творчості, писав: "По- справжньому надихнути на творчість може той учитель, який сам уміє творити. Творчість породжується творчістю".
         Педагогічна спадщина педагога – невичерпне джерело методичної думки, що не стирає час. Тільки треба її як слід опанувати й уміло використовувати в сучасній школі.

14 коментарів:

  1. У працях Василя Сухомлинського порушено чимало проблем, які хвилювали сучасну школу. Спираючись на власний досвід, він розробив педагогічну систему, суть якої полягає в застосуванні нових типів уроків та модернізації методів навчання. Найважливішими засобами навчання він вважав слово вчителя, словники, довідники, наочність, технічні засоби. Запропонував ефективну методику навчання мови, яка є актуальною і для сучасної школи.
    Тому ваша стаття є актуальною в наш час. Дякую Вам за плідну роботу. Бажаю подальших успіхів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую. Знання рідної мови є головним у діяльності філолога, тому намагаюся відшукувати нові форми та методи роботи з учнями. І в цьому мені допомагає педагогічна спадщина Великого Педагога.

      Видалити
  2. Величезне та не вичерпне джерело методичної думки вкладено у творчості Василя Сухомлинського. Кожного разу вивчаючи роботу цього видатного педагога можна знайти щось незвичайне.
    Тому дякую Вам за цікаву та змістовну статтю. Бажаю натхнення у подальшій праці.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Праці В.О.Сухомлинського є багатогранне та невичерпне джерело для педагогів. Дякую за відгук на статтю.

      Видалити
  3. Валентина Тищук12 квітня 2018 р. о 02:13

    Спадщина В.О.Сухомлинського невичерпне джерело , з якого п'ють воду не лише ми , вчителі Кіровоградщини, а й весь світ.
    Стаття порушує важливі питання вивчення рідної мови, починаючи з раннього дитинства, сім'ї, дитсадка. Знання мови - це стержень, який допоможе дитині в оволодінні іншими навчальними предметами.У цьому я повністю погоджуюся з автором статті.
    Дякую за вдалі роздуми.

    ВідповістиВидалити
  4. Василь Олександрович у своїх наукових працях неодноразово звертаєся до питання вивчення мови у школі і тому саме вчителі української мови формують знання учнів про навколишній світ, про свою родину, своє село і місто, про весь свій край. Дякую, Оксано Іванівно, за Вашу статтю, бажаю успіхів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Родина для українців завжди була осередком виховання. З допомогою рідного слова мати прищеплювала любов до народного мистецтва.
      Ольго Василівно, дякую за відгук.

      Видалити
  5. Сокуренко Дарія13 квітня 2018 р. о 12:28

    Проблема оволодіння рідною мовою актуалізується в усі часи і в усіх народів, оскільки історично мова є найдорогоціннішим духовно – культурним надбанням. Доки ми дбаємо про свою рідну мову, доти існує наш народ. Тому Ваша стаття є актуальною. Дякую, подальших успіхів!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дарія, мені дуже приємно було бачити Ваш коментар. Щиро дякую.

      Видалити
  6. Шановна, Оксано Іванівно! Учні 9 класу вдячні Вам за цікаві уроки української мови та літератури. Завдяки Вам ми дбаємо про чистоту рідної мови і весь час дізнаємося про неї щось нове. Бажаємо Вам успіхів у роботі та мислячих учнів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Любі учні, щиро вдячна Вам за відгук. Бажаю і надалі збагачувати свою рідну мову.

      Видалити
  7. Цікава стаття. Рідна мова - це духовне багатство українського народу. Саме від вчителя української мови й літератури залежить, як учні оволодіють нею. Дякую Вам за Вашу творчу працю та цікаві уроки.

    ВідповістиВидалити