неділю, 15 квітня 2018 р.

Використання педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського на уроках української мови та літератури


Людмила Горобець, учитель української мови та літератури, зарубіжної літератури Гайворонського навчально-виховного об’єднання №1 «Загальноосвітня школа I-III ступенів»

Спадщина нашого відомого земляка, вченого, директора школи, чудового педагога В.О. Сухомлинського надзвичайно цінна для всіх учителів, а особливо для мовників. Василь Олександрович велику увагу приділяв формуванню мовної культури учнів, вважав, що вміння користуватися мовою, відчуття краси слова потрібні кожній людині. Той, хто відчуває красу слова і може словом передати найтонші відтінки людських думок і переживань, піднімається на сходинку справжньої людської культури, а низька культура мовлення збіднює духовний світ людини. «Убогість слова – це убогість думки, а убогість думки веде до моральної, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».
На уроках позакласного читання використовую мініатюри «Добре слово», «Хочеться сказати щось ніжне-ніжне », «Важко бути людиною». Діти вчаться працювати у групах, розвивають уміння уважного читання та роботи над художньою деталлю, свої творчі здібності. Мініатюру «Важко бути людиною» читаємо з передбаченням, учні дають свої прогнози щодо закінчення мініатюри.
На уроках української мови використовую твори великого педагога. Наприклад, опрацювавши мініатюру «Конвалія в саду», можна запропонувати такі завдання: усно переказати її зміст, зберігаючи пряму мову, записати речення з прямою мовою, скласти уявний діалог квітки з Петриком. При вивченні теми «Діалог» читаємо казку «Найгарніша мама» в особах, записуємо діалог по пам’яті, складаємо свій діалог. Цей матеріал можна використати на виховних годинах та під час класних свят.

Звичайно, думки і рекомендації вченого, вчителя української мови і літератури за фахом, знаходять своє втілення у праці творчих учителів України, бо вони актуальні і сьогодні. Доробок В.О. Сухомлинського використовую на уроках української мови й літератури, зарубіжної літератури. Багато висловів педагога містять глибокий зміст і стали крилатими. Твори Сухомлинського сприяють формуванню високих моральних рис, працелюбності, любові до Батьківщини, матері, виховують доброту, милосердя, гуманне ставлення до людей.





8 коментарів:

  1. Дійсно,спадщина В.О. Сухомлинського, великого педагого, Вчителя з великої літери актуальна і сьогодні.Людмила Антонівна вдало використовує на своїх уроках та виховних заходах мініатюри Василя Олександровича, крилаті вислови задля виховання в учнів високих моральних рис

    ВідповістиВидалити
  2. Людмила Антонівна не тільки використовує надбання відомого вчителя, а й живе і виховує своїх учнів за його принципами і порадами. Бажаю успіхів!

    ВідповістиВидалити
  3. Людмила Антонівна,дякую за чудову статтю!Ви творчо підходите до викладання свого предмету.Ваші уроки та виховні заходи проходять на високому рівні.Творчого натхнення і успіхів у професійній сфері!

    ВідповістиВидалити
  4. Відомі земляки, тим паче на освітній ниві – це наша гордість. Дуже добре, що Людмила Антонівна використовує на своїх уроках багату спадщину Сухомлинського. Я більше використовую надбання великого педагога на виховних заходах і батьківських зборах. Обов’язково запозичу у Людмили Антонівни досвід використання текстів і речень на уроках української мови.
    Актуальність праць великого педагога і вченого важко заперечити, але вчителі-сучасники, які творчо використовують ці праці – молодці. А Горобець Л.А. – одна з них.

    ВідповістиВидалити
  5. На уроках гуманітарного циклу удосконалюються основні вміння та навички, розвивається мислення учнів, формується компетентність у галузі літератури, закладаються основні моральні та духовні якості майбутнього громадянина держави. У зв’язку з цим на нас, учителів, покладається велика та вагома місія – сприяти формуванню мудрості, добра, знань та вмінь. У цьому нам допомагає багата спадщина нашого відомого земляка, ученого, педагога з великої літери В.О.Сухомлинського.
    Людмила Антонівна за довгі роки на освітянській ниві виробила свій почерк, має індивідуальний, неповторний підхід до учнів. Використовує різні форми, прийоми та методи на уроках. Буваючи на уроках учительки, неодноразово бачила, як використовується спадщина В.О.Сухомлинського. Учні не тільки читають та аналізують твори великого педагога, а й складають свої; казки, мініатюри використовуються як дидактичний матеріал на уроках української мови. Людмила Антонівна проводить багато заходів, тож на них можна почути мудрі слова В.О. Сухомлинського, а на батьківських зборах відбувається обговорення праць педагога, наприклад, «Листи до сина» та інших.
    На засіданнях методичного об’єднання вчителів української мови та літератури ми часто ділимося своїми наробками, здобутками, у тому числі і використанням спадщини нашого відомого земляка. Бажаю нашій шанованій колезі успіхів та творчого натхнення!

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую, Людмила Антонівна, за цікаву статтю. Ви є творчим вчителем, вдало використовуєте ідеї В.О.Сухомлинського на своїх уроках, в позакласній та виховній роботі. Власним прикладом творчого пошуку мотивуєте колег, учнів, батьків. Успіхів Вам!

    ВідповістиВидалити
  7. кравченко С. В.25 квітня 2018 р. о 10:45

    Поради Людмили Антонівни можна використовувати і на уроках зарубіжної літератури. Дякую. Бажаю творчого натхнення і родинного заттишку!

    ВідповістиВидалити