неділю, 1 квітня 2018 р.

Творче використання спадщини В.Сухомлинського в екологічній освіті школярів


Вчителі  загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів с. Казавчин Гайворонського району

Серед важливих проблем сучасності, що турбують людство, особливо виділяються екологічні. Від їх розв’язання залежить подальше його існування. Саме тому важливого значення набуває у школі екологічна освіта, основною метою якої є формування екологічної культури школярів.
Одним із шляхів формування екологічної культури школярів є використання надбань педагогічної спадщини видатного українського педагога В.О.Сухомлинського, його досвіду у сфері екологічного виховання учнів.Сухомлинський багато займався проблемою екологічного виховання, на його думку, природа сама собою не виховує. Тільки активна взаємодія дитини з природою формує її  внутрішній світ. Саме тому екологічне виховання та екологічна культура нерозривно пов’язані з природоохоронною діяльністю.
Важливо, щоб школярі були учасниками заходів по збереженню і збагаченню рідної  природи, тоді у них формуються необхідні уміння і навички, з’являється  відповідальне, бережне ставлення до природи рідного краю.
За В.О.Сухомлинським, метою екологічного виховання є цілеспрямоване формування у кожній дитині міцних екологічних знань, розуміння взаємозв’язку і єдності дитини з природою, ролі навколишнього середовища у житті та потреби його охорони.
Саме дитинство особливо сприятливе для формування екологічного світогляду,  дитина у своє дитяче серце і душу вбирає те, що каже вчитель, все,  що її оточує у житті. У шкільні роки формується світогляд, характер, звички, ставлення до навколишнього світу, ставлення до природи. Спілкування дітей з природою в майбутньому не дозволить їм необдумано затоптати чи  зірвати квітку, насмітити на березі річки чи в лісі,  зруйнувати пташине гніздо, поламати дерево.

В.О.Сухомлинський надавав першочергового значення безпосередньому спілкуванню дітей з природою. "Ведіть дітей у ліс, до річки, на луг, – писав він, – відкрийте перед ними джерело, без якого неможливе повноцінне духовне життя, і ви побачите, як діти стануть розумними, спостережливими, кмітливими".
 Вчителі початкових класів загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів с.Казавчин Гайворонського району багато зусиль докладають до того, щоб роки навчання для наймолодших були справжньою школою радості, як і радив В.Сухомлинський. На уроках і під час виховних заходів учителі  використовують інсценізації  за  творами В.Сухомлинського. Школа радості існує тоді, коли учням цікаво навчатися. А вихованцям початкових класів, дійсно, цікаво, радісно і весело вчитися, і це тому, що вчителі, за пропозицією Сухомлинського, обирають найкращий шлях до сердець малюків через знайомство з природою, казкою, цікавими  іграми, музикою.
          Розвивають  спостережливість і розуміння  природних  процесів навчальні екологічні  проекти: "Жива і нежива природа", "Як росте  хліб", "Чисті  джерела  мого дитинства".
          Формують у дітей  уміння бачити красиве в навколишній  природі  конкурси  дитячих  малюнків, такі як: "Наша  річка",  "Моя  улюблена  квітка".      Найважливішим джерелом розвитку своїх вихованців учителі вважають природу, тому що "…серед природи, – писав Василь Олександрович, –  багатої на живі образи, легше думається, краще фантазується, швидше добираються слова з найточнішими відтінками".
          Любов  до  природи  виховує  шкільний музей  кімнатних  квітів, який створено у школі в 2008 році.
         Людина є лише часткою природи й Космосу, тому вона повинна не владарювати над природою, а  співпрацювати з нею, бути не "царем природи", а її невіддільною часткою. Щоб підростаюче покоління з розумінням ставилося до природи, вчителі школи проводять цілий комплекс заходів.  Учні школи взяли участь у природоохоронній акції "Бджолоїдка – птах 2013 року!". Було проведено акцію "Очистимо криницю" (актив Екологічної стежки здійснив рейд до Вдовиної криниці і очистив джерело).  Школярі займалися озелененням кабінетів та прибиранням шкільного подвір’я. У вересні 2012/2013 навчального року учні стали учасниками конкурсу "Парад квітів біля школи". Спостерігаючи красу і довершеність квітів, захоплюючись ними, маючи бажання захистити їх, діти збагнули, що необхідно зберегти природу рідного краю.
Восени 2012 року було проведене театралізоване свято "Хризантема– квітка Сходу". Члени гуртка "Юні друзі природи" та актори шкільного екологічного театру "Жайвір" ознайомили учнів з історією поширення хризантем, різноманітністю, доглядом та розмноженням  цих осінніх квітів. Кожен клас виставив найкращі сорти хризантем. На свято були запрошені жителі села, батьки учнів.
Напередодні новорічних свят школярі стали учасниками конкурсу "Новорічний подарунок" і виявили свою фантазію та талант, виготовляючи новорічні подарунки і прикраси з природного та штучного матеріалу. Також перед Новим роком вчителі провели з дітьми  бесіди щодо новорічної традиційної ялинки і пояснили, як  вони допоможуть довкіллю, якщо в домівках школярів замість живих ялинок можна прикрасити штучні ялинки  або своїми руками виготовити красиву зимову композицію.
          До Дня довкілля учні прибирали  пришкільну  територію,  обкопували  дерева і кущі, висаджували нові  дерева.  Була організована і проведена екологічно – натуралістична акція "Прикрасимо рідну землю своїми руками". До неї були залучені учні 4 – 11 класів, які принесли до школи велику кількість живців і багаторічних квітів та насіння та висадили на шкільних квітниках.
У цьому році виникла реальна загроза затоплення прибережної території річки Південний Буг внаслідок будівництва Сальківської ГЕС. Жителі села (серед них вчителі і учні) заявили про свою незгоду з планами комерційної фірми. Вони  збирали підписи проти будівництва, пожвавили роботу на екологічній стежці, регулярними стали прибирання берегової лінії. Учні, які є користувачами онлайнових соціальних мереж ("В КОНТАКТІ"), активно висловлюють свою екологічну позиції щодо даного питання на сторінці групи "Врятуймо наш Буг".
У пришкільному таборі учні 7 та 8 класу створили екологічний загін, який був організатором справ по вивченню та охороні природи: екологічний марафон, екскурсії, трудовий десант на березі річки.
          Шкільною лабораторією під відкритим небом стала екологічна стежка "Прекрасне навколо нас".  Це дуже ефективна форма природоохоронної роботи, адже виховний  процес проходить не в процесі обов’язкового заходу, приуроченого до конкретної дати, місця чи часу, а при безпосередньому спілкуванню з природою. Дитина безпосередньо та емоційно  сприймає природні об’єкти, задіяні всі  органи  чуттів, це сприяє формуванню позитивних емоцій, передусім у тих дітей, котрі до цього мало спілкувалися з природою. Екологічна  стежка стала  живим  храмом природи, невичерпним  джерелом  знань для юних відвідувачі.
          Педагогічна спадщина В.О. Сухомлинського багатогранна, його ідеї залишаються  актуальними і в наш час. Враховуючи досвід великого педагога, творчо використовуючи його ідеї, педагогічний колектив школи вирішує нагальних проблем щодо екологічного виховання школярів.

5 коментарів:

  1. Дійсно, в ЗШ І - ІІІ ст. с. Казавчин екологічне виховання займає провідне місце в освітньому процесі. На уроках і під час виховних заходів учителі використовують інсценізації за творами В.Сухомлинського. Школа радості існує тоді, коли учням цікаво навчатися. А вихованцям початкових класів, дійсно, цікаво, радісно і весело вчитися, і це тому, що вчителі, за пропозицією Сухомлинського, обирають найкращий шлях до сердець малюків через знайомство з природою, казкою, цікавими іграми, музикою. Екологічна стежка стала живим храмом природи, невичерпним джерелом знань для юних відвідувачі.
    Педагогічна спадщина В.О. Сухомлинського багатогранна, його ідеї залишаються актуальними і в наш час. Хочу побажати вчителям нашої школи творчих успіхів, здоров’я, і надалі впровадження педспадщини В.О. Сухомлинського.

    ВідповістиВидалити
  2. В.О.Сухомлинський надавав першочергового значення безпосередньому спілкуванню дітей з природою. І ця робота добре налагоджена в ЗШ І - ІІІ ст. с. Казавчин. Шановні колеги, Ви творчо працюєте, Ваш досвід вартий уваги. Успіхів Вам.

    ВідповістиВидалити
  3. В.Сухомлинський писав: «Краса природи відіграє велику роль у вихованні дитини. Вона виховує в душі здатність відчувати, сприймати тонкощі, ві

    ВідповістиВидалити
  4. Природа важливий чинник у навчанні і вихованні учнів. Про це свідчить досвід роботи вчителів загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів с. Казавчин в екологічній освіті школярів. Різноманітність форм організації роботи з учнями сприяє залученню дітей різних вікових груп до спільної діяльності в екологічних заход

    ВідповістиВидалити
  5. Наталія Байда15 квітня 2018 р. о 10:07

    Дійсно, педагогічна спадщина В.О. Сухомлинського багатогранна, його ідеї залишаються актуальними і в наш час. Дякую за статтю! Бажаю Вашому педагогічному колективу успіхів!

    ВідповістиВидалити