неділю, 1 квітня 2018 р.

Через красиве – до людяного


Бондар О.І., вчитель початкових класів навчально-виховного комплексу "загальноосвітній навчальний заклад І–ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" с. Мощене Гайворонського району

Василь Олександрович Сухомлинський – відомий педагог сучасності. Присвятивши своє життя учительській праці, він вкладав у душі дітей почуття духовності та моральності, навчав педагогічного мистецтва молодих учителів, переконував педагогічний світ у тому, що у школі мають панувати чотири культи: культ Батьківщини, культ людини, культ книжки і культ рідного слова.
Як добре, що нині немає жодної читанки. у якій не було б його творів! Але вміщено їх дуже мало порівняно з тією кількістю, що написав Василь Олександрович. Адже їх понад півтори тисячі: казок-мініатюр, оповідань та притч.
         Хотілося б, щоб ми частіше зверталися до них, читали їх дітям, сіяли у їхні серця зерна доброти.  Лейтмотивом усієї педагогічної діяльності видатного педагога є виховання гуманіста, прекрасного у своїй людській сутності. Справжня людина красива у своїх помислах і вчинках, це борець за щастя людей. "Через красиве  – до людяного", – ось наскрізна ідея педагогіки            В.О. Сухомлинського.
         Краса для молодших дітей – це не тільки засіб морального виховання, а й кінцевий результат. Потреба у красивому утверджує моральну красу, породжує непримиренність і нетерпимість до всього вульгарного, потворного.
    У 3 класі за підручником "Читанка", частина І (автор О.Я. Савченко) вивчається оповідання В. Сухомлинського "Сергійкова квітка". Хлопчики почали хвалитись батьківськими подарунками: Петрик – ножиком, Максим – ліхтариком, Гриць – соловейком металевим, а Сергійко?
          Він повів хлопців у гущавину чагарнику і показав квітку. Вона цвіла під кущем акації. Це була прекрасна квітка. На її блакитних пелюстках тремтіли краплини роси, і в кожній краплині горіло по маленькому сонцю.
  Яке диво! – зітхнули хлопці.
І коли товариші сказали, що це не його квітка, то Сергійко мовив:
- А хіба від цього вона стане гіршою?

 Цей текст є вдячним матеріалом до залучення дітей до розмови про красиве навколо нас. Тож після хвилинки роздумів можна запропонувати відповісти на запитання:
-         Якими подарунками хвалилися друзі?
-         Чим незвичайний подарунок Сергія?
-         Де його взяв хлопчик?
-         Чому у хлопчиків вихопилось: "Яке диво!"? Прочитайте опис квітки і спробуйте уявити цю прекрасну квітку?
-         Що б ви сказали товаришам? Попрацюйте парами і обдумайте відповідь.
-         Хто зображений на малюнку?
-         Де ж Сергійко? Доведіть свою думку.
Продовження роботи над твором відбувається на уроці образотворчого мистецтва. Кожен учень малює свою казкову квітку, щоб не тільки взяти участь у конкурсі на кращий малюнок, а й доторкнутися дитячим серцем до краси, відчути її і передати фарбами.
Систематичне спілкування учнів з красою навколишньої природи, з мистецтвом в усіх його видах активно сприяє виявленню творчого початку, прагненню передати побачене через красу слова.
  За творами В.О. Сухомлинського підготовлений дидактичний матеріал з української мови. Завдання можна використовувати індивідуально-диференційовано, залежно від розвитку й успішності учнів. Адже Василь Сухомлинський говорив: "До кожного учня треба підійти, побачити його труднощі, кожному необхідно дати тільки для нього призначене завдання". Використання таких текстів дає великий ефект: економить час, виробляє вміння точно і конкретно давати відповідь, удосконалює навички самоконтролю.
 Тексти для завдань підібрані з творів В. О. Сухомлинського. Вони розкривають перед дітьми красу навколишнього світу й рідного слова, навчають людяності й мудрості. Вони спрямовують учнів до рідного вікна, над яким щебече ластівка, до чистої криниці, що напуває спраглих, до вічної тополі – вічної України.
                  Завдання 1.
1.     Прочитай текст. Перекажи його зміст. Добери заголовок.
Над ставом у хмарі грає веселка. Від сонця до землі барвистий міст. Це сонечко п’є воду. Воно й збудувало веселку. Бо сонечко таки втомилося, і йому хочеться пити.
                                                  ( За В. О. Сухомлинським)
2.Спиши. Назви звуки і букви у словах: "грає", "хочеться", "втомилося".
3. До слів  барвистий, збудувало – добери синоніми. Запиши їх.
               Завдання 2.
       1.Прочитай текст. Добери до нього заголовок.
          У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди. Того й дивився з погордою на квітучий сад, на синє небо й на маленьку дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.
                                                      ( За В.О. Сухомлинським)
     2.Спиши текст. Визнач частини мови у першому реченні.
     3. Добери споріднені слова до слова "соловей". Познач у них корінь.
Василь Олександрович Сухомлинський – заслужений учитель, Герой Соціалістичної праці, широко відомий у нашій країні та за її межами. Хоча й прожив він порівняно недовго і помер не старим, – на п’ятдесят другому році життя, – та багато зробив для дітей, для школи, для всієї педагогічної науки.
Він намагався так виховувати дітей, щоб вони зростали здоровими, веселими, працьовитими, гарними людьми, добрими, чесними, відважними, стійкими, відданими Вітчизні.
В.О. Сухомлинський учив дітей не лише бачити красу, а й самим ставати красивими душею, почуттями, вчинками. Повчімося цього у Великого Вчителя.

3 коментарі:

  1. Педагогічна спадщина Сухомлинського багатоаспектна, її пронизує проблема проектування людини, яка ґрунтується на ідеї всебічного розвитку особистості. Всі сторони виховання (розумове, моральне, естетичне, трудове, фізичне) він розглядав у єдності, вважаючи, що при упущенні чогось одного не розв’яжеться жодне виховне завдання.
    Тому дякую Вам за цікаву статтю. Бажаю натхнення у роботі.

    ВідповістиВидалити
  2. «Прагнення до знань, - відзначав В. Сухомлинський, - живиться тисячами невсипущих, невтомних корінців нелегкої, але радісної, привабливої, жаданої для дитини праці. А такою вона стає тільки тоді, коли напруження сил невіддільне від переживання власної гідності. Дитина повинна відчувати себе трудівником, пишатися наслідками своєї праці, які здобула власними зусиллями». Саме на таких уроках ми можемо розвивати творчі здібності дітей. Дякую Вам за статтю і бажаю подальшого натхнення.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую Вам за цікаву та корисну статтю! Дійсно, кожному із нас є чого повчитися у Великого Вчителя

    ВідповістиВидалити