Іванова О.М., вчитель початкових класів загальноосвітньої
школи І–ІІІ ступенів с.Хащувате Гайворонського району
Коли я вперше переступила поріг школи у ролі
вчителя, то зіштовхнулася з багатьма проблемами. Одна справа – навчатися,
зовсім інша – навчати. Де знайти відповіді на свої запитання? Як вирішити
проблеми? До кого звернутися? Заново перечитую праці відомих педагогів і
розумію, що найближчі і найприйнятніші для мене ідеї навчання та виховання –
В.О.Сухомлинського. З того часу постійно звертаюся за порадою до Великого
Вчителя.
Пізніше, ознайомившись із програмою ЧПКМ (читання
та письмо для розвитку критичного мислення), помічаю схожість ідей. І у В.О.
Сухомлинського, і в програмі ЧПКМ мається на
меті виховання цілісної особистості, здатної зробити як власне життя, так і
життя оточуючих, щасливим.
Проводжу деякі паралелі між поглядами вітчизняної та зарубіжної концепцій.
Отримую наступне:
Філософія дитячого щастя
( В.О. Сухомлинський)
|
Програма ЧПКМ ( Джінні Стіл, Курт
Мередіт, Чарльз Темпл)
|
- Кожна дитина має свою вершину, і завдання вчителів – допомогти їй
досягти цієї вершини. / “П.ш.”, №1,1993 р.,с.37 /
- Щастя дати неможливо, людину треба
виховати так, щоб вона відчувала себе щасливою. / “П.ш.”, №1,1993 р.,
с.37 /
-Ідеал дитини – це не слухняні і покірливі діти; а ті, що відстоюють
принципи, які невіддільні від особистості. / “П.ш.”, №1,1993р., с. 37 /
- Дитина відчуває себе щасливою, коли утверджується як діяч.
/ “П.ш.”, №1,1993 р., с.38 /
-Діти повинні відчувати поряд з собою людину, вміти керувати своїми
бажаннями так, щоб їхні радощі не здобувалися шляхом і за рахунок горя,
тривог, прикростей інших людей.
|
- Вчителі повинні сконцентруватися не на невдачах і труднощах своїх
учнів, а на їхньому потенціалі та сильних сторонах. / ”Перемена”,
№3,
- Не допустити дитину до “рівня розчарування”.
/ “Перемена”, №3,
-Залишати за учнями свободу висловлення власної думки. Учні повинні взяти
на себе відповідальність за власне навчання. / “Перемена”, №3,
- Слід давати можливість дітям вільно висловлювати думки, особливо у
творчих письмових роботах.
/ “Перемена”, №3,
-Діти повинні працювати спільно, згуртовано, дотримуючись норм поведінки
і контролюючи себе.
/ “Перемена”, №3,
|
/”Учительская газета”.-1984.4
сентября
|
-Дитині треба давати змогу щодня відкривати для себе щось нове, відчувати
радість сприйняття. Домагатися, щоб навіть слабкий учень
пережив радість успіху.
/ “П.ш.”, №1, 1993 р., с.38 /
-Не можна знати дитину, якщо між тобою і нею учительський стіл.
/Сухомлинський В.О., т.5, с.207/
|
-Самостійно щодня відкривати щось нове за допомогою постановки і
розв’язання проблем. Давати висловитися усім, без винятку. Приймати і не
висміювати будь-яку думку. Заохочувати до спілкування.
/ “Перемена”, №3, 2001г., стр.26 /
-Клас – демократична громада, де всі рівні, учитель – друг і однодумець.
/ “Перемена”, №4, 2001, стр. 39 /
-Кожна думка має право на життя, навіть та, що здається абсурдною на
перший погляд. / “Перемена”, №4, 2001, стр. 39 /
-Дитина повинна багато розповідати і тлумачити світ, як вона його бачить.
Кожна думка перевіряється, обгрунтовується, стає вагомішою, коли нею діляться
з іншими, коли вона народилася у доброзичливій дискусії, а не просто
завчена.
/“Перемена”, №4, 2001, стр.39/
-Жити – значить мати проблеми, а вирішувати їх – означає рости
інтелектуально. Перемагає той, хто
краще всіх уміє задавати запитання.
/Дж.Гилфорд, “Перемена”, №4, 2001, стр. 8 /
|
-Дитинство думки так само необхідне, як перебування плоду в утробі
матері. Треба прагнути, щоб кожна дитина пройшла школу дитячого мислення.
/ Сухомлинський В.О., т.5, с.544-545 /
-Слово – це віконце у духовний світ дитини. Але це віконце буде ясним
тільки тоді, коли слово народжене у спілкуванні, коли воно справді живе, а не
завчене, вимучене.
/ Сухомлинський В.О., т. 5, с. 210 /
-Чим більше відкриттів робить дитина, чим
глибше переживає радість мислення, тим більше відкриється перед нею
незрозумілого, тим більше виникає нових питань; і крапля думки породжує
повноводу річку думки.
(Сухомлинський В.О. т.5, с. 544-545 )
|
Схожість ідей мене, як
вчителя-дослідника, дуже зацікавила, тому вирішила звернутися до історичних та
літературних джерел. Можливо, автори програми ЧПКМ запозичили ідеї В.О.
Сухомлинського і творчо їх розвинули.
Відповідь на своє питання я
знайшла в роботі доктора педагогічних наук, академіка АПН України Ольги
Сухомлинської. Ґрунтовне та детальне
дослідження подаю нижче.
Звернемось до початку
творчого шляху педагога, коли в середині 50-х він починає активно й плідно
висвітлювати свій доробок на сторінках педагогічної й суспільно-політичної
преси, в своїх книгах.
У цей період творчості (50 -
середина 60-х рр.) Василь Олександрович іде в своїй теоретичній і практичній
діяльності від школи навчання (учіння), від спрямованості на розвиток інтелекту
до трудової школи як основи розвитку дітей і підготовки їх до життя, де
основним засобом навчання й виховання виступила педагогічно обґрунтована й
цілеспрямована праця. Саме цій проблематиці й присвячена переважна кількість
педагогічних розвідок В.Сухомлинського. Слід зазначити, що спрямування його
пошуків йшло в основному в руслі розвитку офіційної педагогіки.
Водночас пробивався й
специфічний підхід Василя Олександровича до проблем навчання й виховання. Він
виявився в тому, що, по-перше, В.Сухомлинський, на відміну від багатьох інших,
ішов від практики, помічаючи й визначаючи нові тенденції у вирішенні актуальних
проблем виховання, а, по-друге, що тісно пов'язано з попереднім, він
розширював і поглиблював ідеї, відшуковуючи нові шляхи, засоби й методи
виховання дітей. У поле його пошуків входили проблеми, які залишались поза
офіційними напрямками розвитку педагогічної думки, які він взявся розробляти
самотужки, поза офіційною доктриною.
У цей же період – початок
60-х рр. – твори павлиського вчителя з'являються в зарубіжній пресі, переважно
в європейських країнах, які після Другої світової війни починають "будувати
соціалізм" і перебудовують свої системи освіти за радянськими зразками.
Публікації творів Василя Очсксанлровича з'являються в Болгарії, Угорщині,
Польщі, Чехословаччині, Німецькій Демократичній республіці (цікаво, що першою
серед цих країн почала публікувати його твори саме НДР).
Звернення до радянських
авторів педагогічною пресою цих країн було не випадковим. По-перше, до цього
спонукав той факт, що вони почали розбудовувати свої освітні системи за
радянським зразком, по-друге, те, що своїх кадрів, своїх педагогів, які могли б
одразу продукувати нові ідеї, ще не з'явилось (а, може, й не віднайшлося
бажаючих до різкої зміни своїх поглядів). Отже, це був закономірний процес.
Питання лише в тому, чому з-поміж багатьох інших був обраний саме Василь
Олександрович.
На думку Ольги Сухомлинської,
тому, що він був педагогом-практиком, отже, його слово було переконливіше й вагоміше,
йому було більше довіри. Але головне – це те, що, рухаючись у руслі офіційної
педагогіки, він вис-вітлював значно ширше коло проблем, проблем неординарних,
таких, як виховання особистості, розвиток індивідуальних здібностей і нахилів
школярів, моральне виховання, звернення до духовного світу дитини.
Неабияким чинником
розповсюдження творів Василя Олександровича за кордоном був його стиль викладу
– від першої особи (що було незвично), образність, емоційність,
публіцистичність, неабиякий літературний дар.
У цей період (50 - середина
60-х рр.) у Василя Олександровича зав'язуються особисті стосунки з редакціями
й редколегіями педагогічних журналів вищезазначених країн, і він одержує
замовлення на публікації безпосередньо від них. Із країн, які не належали до
соціалістичного табору, лише в Японії звернули увагу на творчість Василя
Олександровича. Ще в 1958 р. там виходить стаття "Питання товаришування й
дружби в старших класах середньої школи", а в 1962 р. – "Розвиток
індивідуальних здібностей і нахилів у школярів".
У світі всім відомий потяг
японців до всього нового, їх уміння використовувати, пристосовувати чужі ідеї
до своїх реалій і потреб. Слід відзначити, що з того часу інтерес педагогів
Японії до творчості Василя Олександровича продовжується й дотепер,
Отже, з першого періоду
розповсюдження ідей В.Сухомлинського у зарубіжжі носило новаційний для цих
країн характер, приваблювало неординарним, живим, практичним підходом до
справи, і, звичайно ж, відповідало новим напрямам шкільної політики цих
країн.
Звичайно ж, оскільки статті й
деякі книги виходили за рубежем, то і з'являвся інтерес до особистості
автора. Відомостей про ці публікації небагато, але в Угорщині, НДР, Болгарії
з'являються статті, присвячені особистості педагога та його школі (наприклад,
Ф.Патакі. Портрет творчого педагога (1963).
Знайомство зарубіжних
педагогів з творчістю В.Сухомлинського відбувалося й опосередковано: ті, що володіли
російською мовою, читали В.Сухомлинського в оригіналі, а відтак аналізували
його творчість у своїх працях, присвячених тим чи іншим проблемам. Згодом цей
шлях стає ледве чи не магістральним, але в період, що розглядається, маємо лише
поодинокі свідчення. Причому, це звернення носить чітко орієнтований характер.
Наступний
період творчості Василя Олександровича – період розквіту творчості (середина
60-х - до 70-го року) – це звернення до морально-етичних проблем і вирішення їх
у дусі загальнолюдських принципів, підхід до особистості, яка формується, як до
самоцінності, звернення до проблем людина-природа, дитина-природа, взаємодії
школи й соціуму, розробка гуманістичних засобів і методів навчання й
виховання, демократизація й науковий підхід до управлінської діяльності (Див.:
О.Сухомлинська. Біографія В.О.Сухомлинського в світлі наукового аналізу //
Рідна школа, 1993. — № 8).
Саме творчість цього періоду висунула В.Сухомлинського як непересічного
педагога, який побачив і по-своєму вирішив дуже велике коло педагогічних
питань, багато в чому прогностичного характеру.
У цей період твори Василя
Олександровича починають широко публікуватися в багатьох країнах світу. І в
першу чергу, вже традиційно, в країнах соціалістичного табору. Але підхід до
цих публікацій уже був зовсім іншим: творчість павлиського вчителя вже не
розцінювалась як просто непересічного радянського педагога, а як помітне явище
в педагогічній думці, поки що в рамках цієї ж системи.
Всього закордонних публікацій
творів Василя Олександровича, які за своєю ініціативою друкували зарубіжні
педагоги й редактори – близько 40 (згідно з "Біобібліографічним покажчиком").
Їх тематика й проблематика – ті актуальні питання, що
складають суть "пізнього"
В.Сухомлинського – особистість, колектив, самовиховання, природа, сім'я,
вчитель, директор, методи виховання, етика й мораль тощо.
Цікавий, показовий і
маловідомий факт – широкознана й найбільш популярна серед усіх книг В.Сухомлинського,
яка вийшла 25 мовами, витримала майже 50 видань, вперше побачила світ у НДР, а
не в Радянському Союзі, бо у себе вдома педагог не міг опублікувати цю книгу –
рукопис кочував з одного видавництва в інше, з київських у московські, потім
знов по колу, отримував негативні рецензії, і Василь Олександрович уже й надію
втратив, що рукопис буде надрукованим. Чотири рази він переробляв текст, згідно
із зауваженнями рецензентів, зокрема такими:
"Враховуючи те, що автор
однобічно (в основному на матеріалі природи) вирішує питання морального й
естетичного виховання школярів 1-4 класів і випускає інші, не менш суттєві
фактори навчання й виховання – суспільство, середовище, людей, з якими щодня
стикаються діти, необхідно показати засоби й шляхи всебічного розвитку
особистості, звернувши особливу увагу на комуністичне виховання. Нам
видається, що успішне вирішення цього питання може бути здійснене на матеріалі
життя і діяльності В.І.Леніна і його славних бойових соратників, героїчного
життя Героїв Радянського Союзу – учасників великої битви в роки Вітчизняної
війни, славних трударів соціалістичного будівництва, і серед них місцевий
матеріал, революційних свят, життя жовтенят, піонерів, комсомольців,
комуністів, на прикладах радянського патріотизму, дружби народів, боротьби за
мир".
Ось такою була реакція офіційної
науки і редакторів на книгу "Серце віддаю дітям". Василь Олександрович
був у відчаї й поділився своїми бідами зі своїм добрим товаришем із НДР Юргеном
Польціном – педагогом, учителем, директором школи, а пізніше і керівником
Центру трудового виховання Академії педагогічних наук НДР. Німецький педагог
запропонував видати книгу в Німеччині й В.Сухомлинський відіслав йому рукопис
частинами поштою. Звичайно, підхід Василя Олександровича до виховання
маленьких дітей був багато в чому несприйнятливий і для НДР, але Юрген Польцін
переконав у необхідності друкування книги Маргот Хоннекер, міністра освіти
НДР, яка була його однокурсницею в педагогічному інституті, і підтримувала
дружні стосунки. В 1968 р. "Серце віддаю дітям" з'являється в
Німеччині і одразу ж стає популярною.
А Василя Олександровича
викликають у партійні органи й він отримує партійну догану, бо книга вийшла
першодруком за кордоном, що було категорично заборонено в ті часи. Вітчизняним
видавцям було наказано за короткий термін видати книгу в Україні, щоб зняти цей
прецедент. І у рекордно короткий час, в 1969 р. "Серце віддаю дітям"
з'являється у видавництві "Радянська школа".
Її одразу ж помітили в
Японії, де вже традиційно уважно стежили за творчістю павлиського педагога,
перекладали його книги.
Василя Олександровича не
стало 2 вересня 1970 р. – на п'ятдесят другому році життя, у розквіті таланту,
коли його основні, фундаментальні праці не були ще опубліковані, а лежали в
шухляді письмового столу. У 70-х рр. вони з'являються, звичайно ж, перш за все
в Україні і Росії – "Методика
виховання колективу", "Розмова з молодим директором школи", "Як
виховати справжню людину", "Сто порад учителеві", "Листи
до сина", "Книга про любов" та інші.
В них постає новий В.Сухомлинський, не схожий на інших педагогів, який
проторував свій шлях у педагогіці, мав бачення й розв'язання навчальних і виховних
проблем: це насамперед гуманістична, етична і національна спрямованість
виховання, підхід до школи як частини середовища, як природного, так і соціального,
особливе визначення ролі й місця вчителя, колективу у вихованні особистості, своя
точка зору на методи, форми й засоби виховного процесу тощо.
Сукупністю своїх праць
В.Сухомлинський стає врівень зі світовою педагогікою, посідаючи в ній окреме
місце. Розвиваючи ідеї гуманізму, загальнолюдських і національних цінностей,
він став уособленням гуманізму як особистість, як сільський учитель, як
директор, як педагог-дослідник. Його творче надбання починає сприйматися не
вузько класове, не для певної категорії педагогів, що працюють у певних
системах, а починає набувати загальнолюдського, загальнопедагогічного
звучання.
Паралельно з освоєнням
педагогічної спадщини Василя Олександровича у зарубіжжі йде, природно, її
аналіз, коментування й оцінювання, як взаємопов'язаний і взаємозалежний
процес. Він має ті ж тенденції, що й розповсюдження публікацій В.Сухомлинського
у зарубіжжі, про які йшлося вище.
Ідеї Василя Олександровича
проникли й до далекої Австралії і викликали там інтерес у педагогів. Австралійський
учитель і викладач Ален Кокеріль захистив у 1994 р. дисертацію на тему "В.О.Сухомлинський.
Гуманізм в радянській школі". Після захисту він продовжує дослідження,
виступає й публікує статті, розвідки, присвячені творчості педагога. В 1998 р.
в одному з видавництв у Нью-Йорку виходить його книга, присвячена
гуманістичним ідеям Василя Олександровича, яку він підготував на основі своєї
дисертаційної праці.
Може виникнути закономірне
запитання: що ж саме привабило австралійського дослідника у творчості
павлиського вчителя. І ось як він відповів Ользі Сухомлинській: "Ви мене
просили написати про значення Василя Олександровича для західної педагогіки ...
Ми сліпо віримо в силу інтелекту і недостатньо розуміємо роль емоційних,
моральних, інтуїтивних факторів людської особистості і силу душі людини. Ми не
виховуємо душу (серце), а лише інтелект, і в результаті маємо багато глибоких
проблем. Гуманітарні науки в кризовому стані, тому що наші лідери думають перш
за все про економіку, а гуманітарні науки не "заробляють" гроші.
Пануючий дух серед політичних діячів – так званий економічний раціоналізм.
Сім'ї розпадаються. Як правило, дідусі й бабусі живуть окремо від сім'ї. Дуже
часто батько й мати розлучаються. Батьки потребують підтримки й добрих порад.
Прагнення до прибутку спотворює масову культуру. Дух суперництва перевершує дух
співробітництва. Все це згубно для суспільства – люди гублять віру один в
одного. В цьому контексті спадщина Василя Олександровича має величезне значення".
Отже, "історичний"
голос Василя Олександровича демонструє глибину, актуальність та інтенсивність
у діапазоні сьогодення не лише у вітчизняній, національній культурі, а й
виходить далеко за її рамки. Це явище живої, сьогоднішньої універсальної
педагогіки й допомагає, судячи з представленого аналізу, у діалозі з ним
зрозуміти своє власне покликання й призначення. Діалог цей відкритий і далеко
не закінчений.
Дійсно, педагогічна спадщина Сухомлинського багатоаспектна, її пронизує проблема проектування людини, яка ґрунтується на ідеї всебічного розвитку особистості. Всі сторони виховання (розумове, моральне, естетичне, трудове, фізичне) він розглядав у єдності, вважаючи, що при упущенні чогось одного не розв’яжеться жодне виховне завдання. Педагогічна громадськість багатьох країн широко впроваджує досвід нашого земляка. Читала статтю, що деякі школи Грузії у своїй роботі сторюють повну копію "Школи Сухомлинського", мають прекрасні результати навчання і виховання. Чудова стаття. Дякую.
ВідповістиВидалитиДякую за чудову статтю! Дійсно спадщина В.О.Сухомлинського є актуальною в сьогоденні, його порадами користуються не лише у нашій країні. І нам потрібно гордитися, що саме Україна мала такого талановитого генія. Ольго Миколаївно, Ваші статті завжди цікаві та повчальні . Успіхів Вам на вашій творчій ниві.
ВідповістиВидалитиТак,спадщина Василя Олександровича Сухомлинського має величезне значення для всього суспільства. Його твори - це дієві поради для вчителів, цікаві тенденції у вирішенні актуальних проблем виховання дітей. Дякую за цікаву статтю.Бажаю натхнення, творчих успіхів.
ВідповістиВидалитиШановна Ольго Миколаївно, надзвичайно цікава та змістовна стаття, яка читається на "одному подиху". Звичайно ж, говорячи про постать Василя Олександровича Сухомлинського, ми одразу ж уявляємо видатного генія-педагога, людину-новатора, яка в свою епоху зробила кардинальні відкриття у педагогіці, психології. Але, в той же час, це була звичайна людина, яка своєю відкритістю, щирістю захоплювала всіх оточуючих. На мою думку, саме ця відкритість В.О. Сухомлинського настільки вразила дослідників із-за кордону, що кожна його праця була надзвичайно очікуваною та бажаною. Дуже зацікавила Ваша робота, де Ви проводите паралель між поглядами Сухомлинського та педагогами з-за кордону. Надзвичайно влучна та багатогранна робота, Ольго Миколаївно. Бажаю Вам творчих успіхів та натхнення!
ВідповістиВидалити