неділя, 1 квітня 2018 р.

Ідеї В.О. Сухомлинського у зарубіжжі

Іванова О.М., вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів с.Хащувате Гайворонського району

Коли я вперше переступила поріг школи у ролі вчителя, то зіштовхнулася з багатьма проблемами. Одна справа – навчатися, зовсім інша – навчати. Де знайти відповіді на свої запитання? Як вирішити проблеми? До кого звернутися? Заново перечитую праці відомих педагогів і розумію, що найближчі і найприйнятніші для мене ідеї навчання та виховання – В.О.Сухомлинського. З того часу постійно звертаюся за порадою до Великого Вчителя.
Пізніше, ознайомившись із програмою ЧПКМ (читання та письмо для розвитку критичного мислення), помічаю схожість ідей. І у В.О. Сухомлинського, і в програмі ЧПКМ мається на меті виховання цілісної особистості, здатної зробити як власне життя, так і життя оточуючих, щасливим.
Проводжу деякі паралелі між поглядами вітчизняної та зарубіжної концепцій. Отримую наступне:
Філософія дитячого щастя
( В.О. Сухомлинський)
Програма ЧПКМ ( Джінні Стіл, Курт    Мередіт,  Чарльз Темпл)
- Кожна дитина має свою вершину, і завдання вчителів – допомогти їй досягти цієї вершини. / “П.ш.”, №1,1993 р.,с.37 /

- Щастя дати неможливо, людину треба       виховати так, щоб вона відчувала себе щасливою. / “П.ш.”, №1,1993 р., с.37 /
-Ідеал дитини – це не слухняні і покірливі діти; а ті, що відстоюють принципи, які невіддільні від особистості. / “П.ш.”, №1,1993р., с. 37 /
- Дитина відчуває себе щасливою, коли утверджується як діяч.
/ “П.ш.”, №1,1993 р., с.38 /

-Діти повинні відчувати поряд з собою людину, вміти керувати своїми бажаннями так, щоб їхні радощі не здобувалися шляхом і за рахунок горя, тривог, прикростей інших людей.
- Вчителі повинні сконцентруватися не на невдачах і труднощах своїх учнів, а на їхньому потенціалі та сильних сторонах. / ”Перемена”,
№3, 2001 г.,стр.24 /
- Не допустити дитину до “рівня розчарування”.
 / “Перемена”, №3, 2001 г., стр.25 /
-Залишати за учнями свободу висловлення власної думки. Учні повинні взяти на себе відповідальність за власне навчання. / “Перемена”, №3, 2001 г., стр.26 /
- Слід давати можливість дітям вільно висловлювати думки, особливо у творчих письмових роботах.
/ “Перемена”, №3, 2001 г., стр. 26 /

-Діти повинні працювати спільно, згуртовано, дотримуючись норм поведінки і контролюючи себе.
/ “Перемена”, №3, 2001 г.,стр. 25 /

 /”Учительская газета”.-1984.4 сентября




-Дитині треба давати змогу щодня відкривати для себе щось нове, відчувати радість сприйняття. Домагатися, щоб навіть слабкий учень
пережив радість успіху.
/ “П.ш.”, №1, 1993 р., с.38 /


-Не можна знати дитину, якщо між тобою і нею учительський стіл. /Сухомлинський В.О., т.5, с.207/

-Самостійно щодня відкривати щось нове за допомогою постановки і розв’язання проблем. Давати висловитися усім, без винятку. Приймати і не висміювати будь-яку думку. Заохочувати до спілкування.
/ “Перемена”, №3, 2001г., стр.26 /

-Клас – демократична громада, де всі рівні, учитель – друг і однодумець.
/ “Перемена”, №4, 2001, стр. 39 /

-Кожна думка має право на життя, навіть та, що здається абсурдною на перший погляд. / “Перемена”, №4, 2001, стр. 39 /

-Дитина повинна багато розповідати і тлумачити світ, як вона його бачить. Кожна думка перевіряється, обгрунтовується, стає вагомішою, коли нею діляться з іншими, коли вона народилася у доброзичливій дискусії, а не просто завчена. 
/“Перемена”, №4, 2001, стр.39/

-Жити – значить мати проблеми, а вирішувати їх – означає рости інтелектуально. Перемагає  той, хто краще всіх уміє задавати запитання.
/Дж.Гилфорд, “Перемена”, №4, 2001, стр. 8 /

-Дитинство думки так само необхідне, як перебування плоду в утробі матері. Треба прагнути, щоб кожна дитина пройшла школу дитячого мислення.
/ Сухомлинський В.О., т.5, с.544-545 /

-Слово – це віконце у духовний світ дитини. Але це віконце буде ясним тільки тоді, коли слово народжене у спілкуванні, коли воно справді живе, а не завчене, вимучене.
/ Сухомлинський В.О., т. 5, с. 210 /

-Чим більше відкриттів робить дитина, чим  глибше переживає радість мислення, тим більше відкриється перед нею незрозумілого, тим більше виникає нових питань; і крапля думки породжує повноводу річку думки.
(Сухомлинський В.О. т.5, с. 544-545 )


         Схожість ідей мене, як вчителя-дослідника, дуже зацікавила, тому вирішила звернутися до історичних та літературних джерел. Можливо, автори програми ЧПКМ запозичили ідеї В.О. Сухомлинського і творчо їх розвинули.
         Відповідь на своє питання я знайшла в роботі доктора педагогічних наук, академіка АПН України Ольги Сухомлинської. Ґрунтовне та детальне  дослідження подаю нижче.
         Звернемось до початку творчого шляху педагога, коли в середині 50-х він починає активно й плідно висвітлювати свій доробок на сторінках педа­гогічної й суспільно-політичної преси, в своїх книгах.
         У цей період творчості (50 - середина 60-х рр.) Василь Олександрович іде в своїй теоретичній і практичній діяльності від школи навчання (учіння), від спрямованості на розвиток інтелекту до трудової школи як основи розвитку дітей і підготовки їх до життя, де основним засобом навчання й виховання виступила педагогічно обґрунтована й цілеспрямована праця. Саме цій проблематиці й присвячена переваж­на кількість педагогічних розвідок В.Сухомлинського. Слід зазначити, що спрямування його пошуків йшло в основному в руслі розвитку офіційної педагогіки.
         Водночас пробивався й специфічний підхід Василя Олександровича до проблем навчання й виховання. Він виявився в тому, що, по-перше, В.Сухомлинський, на відміну від багатьох інших, ішов від практики, поміча­ючи й визначаючи нові тенденції у вирішенні актуаль­них проблем виховання, а, по-друге, що тісно пов'яза­но з попереднім, він розширював і поглиблював ідеї, відшуковуючи нові шляхи, засоби й методи виховання дітей. У поле його пошуків входили проблеми, які за­лишались поза офіційними напрямками розвитку пе­дагогічної думки, які він взявся розробляти самотуж­ки, поза офіційною доктриною.
         У цей же період – початок 60-х рр. – твори павлиського вчителя з'являються в зарубіжній пресі, пе­реважно в європейських країнах, які після Другої світової війни починають "будувати соціалізм" і пе­ребудовують свої системи освіти за радянськими зразками. Публікації творів Василя Очсксанлровича з'являються в Болгарії, Угорщині, Польщі, Чехословаччині, Німецькій Демократичній республіці (ціка­во, що першою серед цих країн поча­ла публікувати його твори саме НДР).
         Звернення до радянських авторів педагогічною пресою цих країн було не випадковим. По-перше, до цього спонукав той факт, що вони почали розбудову­вати свої освітні системи за радянським зразком, по-друге, те, що своїх кадрів, своїх педагогів, які могли б одразу продукувати нові ідеї, ще не з'явилось (а, мо­же, й не віднайшлося бажаючих до різкої зміни своїх поглядів). Отже, це був закономірний процес. Питан­ня лише в тому, чому з-поміж багатьох інших був об­раний саме Василь Олександрович.
         На думку Ольги Сухомлинської, тому, що він був педагогом-прак­тиком, отже, його слово було переконливіше й ваго­міше, йому було більше довіри. Але головне – це те, що, рухаючись у руслі офіційної педагогіки, він вис-вітлював значно ширше коло проблем, проблем неор­динарних, таких, як виховання особистості, розвиток індивідуальних здібностей і нахилів школярів, мораль­не виховання, звернення до духовного світу дитини.
         Неабияким чинником розповсюдження творів Василя Олександровича за кордоном був його стиль викладу – від першої особи (що було незвично), об­разність, емоційність, публіцистичність, неабиякий літературний дар.
         У цей період (50 - середина 60-х рр.) у Василя Олександровича зав'язуються особисті стосунки з ре­дакціями й редколегіями педагогічних журналів ви­щезазначених країн, і він одержує замовлення на публікації безпосередньо від них. Із країн, які не належали до соціалістичного табо­ру, лише в Японії звернули увагу на творчість Васи­ля Олександровича. Ще в 1958 р. там виходить стат­тя "Питання товаришування й дружби в старших класах середньої школи", а в 1962 р. – "Розвиток індивідуальних здібностей і нахилів у школярів".
         У світі всім відомий потяг японців до всього но­вого, їх уміння використовувати, пристосовувати чужі ідеї до своїх реалій і потреб. Слід відзначити, що з того часу інтерес педагогів Японії до творчості Василя Олександровича продовжується й дотепер,
         Отже, з першого періоду розповсюдження ідей В.Сухомлинського у зарубіжжі носило новаційний для цих країн характер, приваблювало неординар­ним, живим, практичним підходом до справи, і, зви­чайно ж, відповідало новим напрямам шкільної по­літики цих країн.
         Звичайно ж, оскільки статті й деякі книги вихо­дили за рубежем, то і з'являвся інтерес до особис­тості автора. Відомостей про ці публікації небагато, але в Угорщині, НДР, Болгарії з'являються статті, присвячені особистості педагога та його школі (нап­риклад, Ф.Патакі. Портрет творчого педагога (1963).
         Знайомство зарубіжних педагогів з творчістю В.Су­хомлинського відбувалося й опосередковано: ті, що во­лоділи російською мовою, читали В.Сухомлинського в оригіналі, а відтак аналізували його творчість у своїх працях, присвячених тим чи іншим проблемам. Згодом цей шлях стає ледве чи не магістральним, але в період, що розглядається, маємо лише поодинокі свідчення. Причому, це звернення носить чітко орієнтований ха­рактер.   
         Наступний період творчості Василя Олександро­вича – період розквіту творчості (середина 60-х - до 70-го року) – це звернення до морально-етичних проблем і вирішення їх у дусі загальнолюдських принципів, підхід до особистості, яка формується, як до самоцінності, звернення до проблем людина-природа, дитина-природа, взаємодії школи й соціу­му, розробка гуманістичних засобів і методів навчан­ня й виховання, демократизація й науковий підхід до управлінської діяльності (Див.: О.Сухомлинська. Біог­рафія В.О.Сухомлинського в світлі наукового аналізу // Рідна школа, 1993. — № 8).
Саме творчість цього періоду висунула В.Сухом­линського як непересічного педагога, який побачив і по-своєму вирішив дуже велике коло педагогічних питань, багато в чому прогностичного характеру.
         У цей період твори Василя Олек­сандровича починають широко публікуватися в бага­тьох країнах світу. І в першу чергу, вже традиційно, в країнах соціалістичного табору. Але підхід до цих пуб­лікацій уже був зовсім іншим: творчість павлиського вчителя вже не розцінювалась як просто непересічно­го радянського педагога, а як помітне явище в педа­гогічній думці, поки що в рамках цієї ж системи.
         Всього закордонних публікацій творів Василя Олександровича, які за своєю ініціативою друкували зарубіжні педагоги й редактори – близько 40 (згідно з "Біобібліографічним покажчиком"). Їх тематика й проблематика – ті актуальні питання,  що  складають  суть "пізнього" В.Сухомлинського – особистість, ко­лектив, самовиховання, природа, сім'я, вчитель, дирек­тор, методи виховання, етика й мораль тощо.
         Цікавий, показовий і маловідомий факт – широкознана й найбільш популярна серед усіх книг В.Су­хомлинського, яка вийшла 25 мовами, витримала майже 50 видань, вперше побачила світ у НДР, а не в Радянському Союзі, бо у себе вдома педагог не міг опублікувати цю книгу – рукопис кочував з одного видавництва в інше, з київських у московські, потім знов по колу, отримував негативні рецензії, і Василь Олександрович уже й надію втратив, що рукопис бу­де надрукованим. Чотири рази він переробляв текст, згідно із зауваженнями рецензентів, зокрема такими:
         "Враховуючи те, що автор однобічно (в основно­му на матеріалі природи) вирішує питання мораль­ного й естетичного виховання школярів 1-4 класів і випускає інші, не менш суттєві фактори навчання й виховання – суспільство, середовище, людей, з якими щодня стикаються діти, необхідно показати засоби й шляхи всебічного розвитку особистості, звернувши особливу увагу на комуністичне вихован­ня. Нам видається, що успішне вирішення цього пи­тання може бути здійснене на матеріалі життя і діяльності В.І.Леніна і його славних бойових сорат­ників, героїчного життя Героїв Радянського Сою­зу – учасників великої битви в роки Вітчизняної війни, славних трударів соціалістичного будівництва, і серед них місцевий матеріал, революційних свят, життя жовтенят, піонерів, комсомольців, комуністів, на прикладах радянського патріотизму, дружби на­родів, боротьби за мир".
    Ось такою була реакція офіційної науки і редак­торів на книгу "Серце віддаю дітям". Василь Олек­сандрович був у відчаї й поділився своїми бідами зі своїм добрим товаришем із НДР Юргеном Польціном – педагогом, учителем, директором школи, а пізніше і керівником Центру трудового виховання Академії педагогічних наук НДР. Німецький педагог запропонував видати книгу в Німеччині й В.Сухомлинський відіслав йому рукопис частинами поштою. Звичайно, підхід Василя Олександровича до вихован­ня маленьких дітей був багато в чому несприйнятли­вий і для НДР, але Юрген Польцін переконав у не­обхідності друкування книги Маргот Хоннекер, міністра освіти НДР, яка була його однокурсницею в педагогічному інституті, і підтримувала дружні сто­сунки. В 1968 р. "Серце віддаю дітям" з'являється в Німеччині і одразу ж стає популярною.
         А Василя Олександровича викликають у партійні органи й він отримує партійну догану, бо книга вий­шла першодруком за кордоном, що було категорич­но заборонено в ті часи. Вітчизняним видавцям було наказано за короткий термін видати книгу в Україні, щоб зняти цей прецедент. І у рекордно короткий час, в 1969 р. "Серце віддаю дітям" з'являється у ви­давництві "Радянська школа".
         Її одразу ж помітили в Японії, де вже традиційно уважно стежили за творчістю павлиського педагога, перекладали його книги.
         Василя Олександровича не стало 2 вересня 1970 р. – на п'ятдесят другому році життя, у розквіті таланту, коли його основні, фундаментальні праці не були ще опубліковані, а лежали в шухляді письмового столу. У 70-х рр. вони з'являються, звичайно ж, перш за все в Україні і Росії –  "Методика виховання ко­лективу", "Розмова з молодим директором школи", "Як виховати справжню людину", "Сто порад учите­леві", "Листи до сина", "Книга про любов" та інші.
В них постає новий В.Сухомлинський, не схожий на інших педагогів, який проторував свій шлях у пе­дагогіці, мав бачення й розв'язання навчальних і ви­ховних проблем: це насамперед гуманістична, етична і національна спрямованість виховання, підхід до шко­ли як частини середовища, як природного, так і со­ціального, особливе визначення ролі й місця вчителя, колективу у вихованні особистості, своя точка зору на методи, форми й засоби виховного процесу тощо.
         Сукупністю своїх праць В.Сухомлинський стає врівень зі світовою педагогікою, посідаючи в ній окреме місце. Розвиваючи ідеї гуманізму, загальнолюдських і на­ціональних цінностей, він став уособленням гуманізму як особистість, як сільський учитель, як директор, як педа­гог-дослідник. Його творче надбання починає сприйма­тися не вузько класове, не для певної категорії педагогів, що працюють у певних системах, а починає набувати за­гальнолюдського, загальнопедагогічного звучання.
         Паралельно з освоєнням педагогічної спадщини Василя Олександровича у зарубіжжі йде, природно, її аналіз, коментування й оцінювання, як взаємопов'яза­ний і взаємозалежний процес. Він має ті ж тенденції, що й розповсюдження публікацій В.Сухомлинського у зарубіжжі, про які йшлося вище.
         Ідеї Василя Олександровича проникли й до далекої Австралії і викликали там інтерес у педагогів. Австра­лійський учитель і викладач Ален Кокеріль захистив у 1994 р. дисертацію на тему "В.О.Сухомлинський. Гу­манізм в радянській школі". Після захисту він продов­жує дослідження, виступає й публікує статті, розвідки, присвячені творчості педагога. В 1998 р. в одному з ви­давництв у Нью-Йорку виходить його книга, присвя­чена гуманістичним ідеям Василя Олександровича, яку він підготував на основі своєї дисертаційної праці.
         Може виникнути закономірне запитання: що ж саме привабило австралійського дослідника у твор­чості павлиського вчителя. І ось як він відповів Ользі Сухомлинській: "Ви мене просили написати про значення Василя Олександровича для західної педагогіки ... Ми сліпо віримо в силу інтелекту і недостатньо розуміємо роль емоційних, моральних, інтуїтивних факторів людсь­кої особистості і силу душі людини. Ми не виховуємо душу (серце), а лише інтелект, і в результаті маємо багато глибоких проблем. Гуманітарні науки в кризо­вому стані, тому що наші лідери думають перш за все про економіку, а гуманітарні науки не "заробля­ють" гроші. Пануючий дух серед політичних діячів – так званий економічний раціоналізм. Сім'ї розпада­ються. Як правило, дідусі й бабусі живуть окремо від сім'ї. Дуже часто батько й мати розлучаються. Бать­ки потребують підтримки й добрих порад. Прагнення до прибутку спотворює масову культуру. Дух суперництва перевершує дух співробітництва. Все це згубно для суспільства – люди гублять віру один в одного. В цьому контексті спадщина Василя Олександровича має величезне значення".

         Отже, "історичний" голос Василя Олександ­ровича демонструє глибину, актуальність та інтен­сивність у діапазоні сьогодення не лише у вітчиз­няній, національній культурі, а й виходить далеко за її рамки. Це явище живої, сьогоднішньої універсаль­ної педагогіки й допомагає, судячи з представленого аналізу, у діалозі з ним зрозуміти своє власне покли­кання й призначення. Діалог цей відкритий і далеко не закінчений.

4 коментарі:

  1. Дійсно, педагогічна спадщина Сухомлинського багатоаспектна, її пронизує проблема проектування людини, яка ґрунтується на ідеї всебічного розвитку особистості. Всі сторони виховання (розумове, моральне, естетичне, трудове, фізичне) він розглядав у єдності, вважаючи, що при упущенні чогось одного не розв’яжеться жодне виховне завдання. Педагогічна громадськість багатьох країн широко впроваджує досвід нашого земляка. Читала статтю, що деякі школи Грузії у своїй роботі сторюють повну копію "Школи Сухомлинського", мають прекрасні результати навчання і виховання. Чудова стаття. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  2. Олена Самбор8 квітня 2018 р. о 03:09

    Дякую за чудову статтю! Дійсно спадщина В.О.Сухомлинського є актуальною в сьогоденні, його порадами користуються не лише у нашій країні. І нам потрібно гордитися, що саме Україна мала такого талановитого генія. Ольго Миколаївно, Ваші статті завжди цікаві та повчальні . Успіхів Вам на вашій творчій ниві.

    ВідповістиВидалити
  3. Так,спадщина Василя Олександровича Сухомлинського має величезне значення для всього суспільства. Його твори - це дієві поради для вчителів, цікаві тенденції у вирішенні актуаль­них проблем виховання дітей. Дякую за цікаву статтю.Бажаю натхнення, творчих успіхів.

    ВідповістиВидалити
  4. Шановна Ольго Миколаївно, надзвичайно цікава та змістовна стаття, яка читається на "одному подиху". Звичайно ж, говорячи про постать Василя Олександровича Сухомлинського, ми одразу ж уявляємо видатного генія-педагога, людину-новатора, яка в свою епоху зробила кардинальні відкриття у педагогіці, психології. Але, в той же час, це була звичайна людина, яка своєю відкритістю, щирістю захоплювала всіх оточуючих. На мою думку, саме ця відкритість В.О. Сухомлинського настільки вразила дослідників із-за кордону, що кожна його праця була надзвичайно очікуваною та бажаною. Дуже зацікавила Ваша робота, де Ви проводите паралель між поглядами Сухомлинського та педагогами з-за кордону. Надзвичайно влучна та багатогранна робота, Ольго Миколаївно. Бажаю Вам творчих успіхів та натхнення!

    ВідповістиВидалити