Сирота О.Г., вчитель української мови та літератури Соломіївської філії Гайворонського НВО № 1 "Загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів" Гайворонського району
Сучасний шлях
розвитку школи тісно пов’язаний з ім’ям видатного українського
педагога-гуманіста В.О.Сухомлинського. Результативність роботи переконує у
правильності вибраного шляху. Взявши за основу своєї педагогічної діяльності
ідеї великого педагога, помічаєш підвищення якості навчально-виховного
процесу,особистий розвиток кожного учня, бо саме педагогіка В.О.Сухомлинського
особистісно-орієнтована, ґрунтується на культурно-історичних цінностях
українського народу, його традиціях, духовному, родинному вихованні.
За
твердими переконаннями В.О.Сухомлинського, у природі немає дитини безталанної,
ні на що не здатної. Кожна особистість наділена надзвичайно багатим творчим
потенціалом, який у житті часто залишається нереалізованим через об’єктивні
чинники. Саме особистість учителя має великий вплив на розвиток сільського
учня. Тим більше, що за словами Сухомлинського, шкільні роки – це унікальний
період розвитку людини, тому що саме тут закладається корінь людини. Великий
педагог говорив, що дуже жаль, якщо в учителя не залишається в школі нічого, що
б могло нагадати про роботу хоча б 5,10 років тому. Дуже важливо для вчителя
бачити свою працю в перспективі. "Сьогодні з купи піску добуто одну золоту
піщинку, а значить через 1000 років буде добуто тисячу золотих піщинок…", –
писав Василь Олександрович Сухомлинський.
Розвиток
п’яти умінь: спостерігати, думати,
висловлювати думку про побачене, читати і писати український педагог називав
кістяком інтелектуального розвитку і радив для їх формування і вдосконалення
використовувати невичерпне джерело думки – навколишній світ.
На
уроках української мови та літератури я застосовую рекомендації
В.О.Сухомлинського щодо підвищення грамотності учнів. У своїх творах Василь
Олександрович дав неперевершені зразки реалізації естетичної функції рідної
мови. Він закликав нас до виховання в дітях відчуття і переживання прекрасного
в мові, заохочення творити своє слово, справедливо вважати, що чуйність до
краси облагороджує духовний світ людини. Тому так важливо вчитися у Великого
педагога плекати культуру слова, його виразність, точність, доречність, вчити
дітей розвивати дар слова, спрямувати мовлення на добро, красу, істину.
Сухомлинський писав: "Дві рідні мови – це так само безглуздо, якби ми намагалися
уявити, що одну дитину народили дві матері. У дитини є одна мати. Рідна. До
смерті. До останнього подиху".
Творча
спадщина Сухомлинського багатогранна. Цей цінний доробок я також використовую
на уроках мови та літератури. Багато висловів педагога містять глибокий зміст і
стали дійсно крилатими. Речення і невеликі тексти, узяті із творів
В.О.Сухомлинського, сприяють формуванню високих моральних рис, працелюбності,
героїзму, любові до Батьківщини, матері, розвивають поетичність у поглядах на
природу. Дані матеріали також використовуються для мовно-граматичних завдань.
Наприклад. Завдання 1. Прочитайте
текст. Поясніть значення виділеного вислову. Визначте головні члени речень та
синтаксичну роль тире.
Виховуй
у собі людину – ось що
головне. Інженером можна стати за п’ять років, вчитися на людину треба все
життя.
Найголовніше в душі – це краса. Краса в
широкому розумінні – це мистецтво і музика, і сердечні стосунки з людьми("Листи
до сина").
За поданим початком продовжте думку автора
своїми роздумами. Поясніть вживання розділових знаків.
Людина
повинна працювати не тільки для того,щоб добувати собі хліб і одежу,побудувати
житло,але і для того,щоб поряд з її будинком завжди цвіли квіти, давали радість
їй і людям.
Великий педагог залишив багатющий, величезний
життєвий досвід, який ще довго житиме в наступних поколіннях. В.О.Сухомлинський
був одним із тих педагогів-вчених, які висували прогресивні педагогічні ідеї,
що відмежовувались від офіційної педагогіки. Саме ці ідеї складали основу
наступній педагогічній науці і стимулювали її розвиток.
Тільки той є справжнім учителем, хто намагається відчути душу дитини, заронити в неї зерна людяності. Праці В.Сухомлинського допомагають у цьому. Дякую, що ви наслідуєте духовну спадщину великого педагога. Успіхів Вам!
ВідповістиВидалити